نفوذ «پیکان» در اعماق جامعه

نفوذ «پیکان» در اعماق جامعه
فارغ از اینکه امیر عباس هویدا چه کرد و نکرد! باید او را یکی از اصلی‌ترین مروجان پیکان دانست. جمله معروف او: «به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد» این خودرو را وارد فرهنگ و زندگی ایرانی کرد، حضوری که تا به امروز ادامه دارد. یک روزنامه‌نگار با اشاره به تاثیر پیکان در عمق زندگی ایرانیان به درستی نوشت: «اگر فالکنر و سالینجر، نویسندگان نامدار آمریکایی در قصه‌های خود نام خودروی کرایسلر را جاودانه کردند، ادبیات معاصر فرانسه بر دوش رنو و دوشو سیتروئن (که نمونه‌ای از آن در ایران به نام ژیان مشهور است) در سال‌های میانی قرن بیستم به راه افتاد.
ادامه مطلب

«صنعت» یعنی «رفاه»

«صنعت» یعنی «رفاه»
حال که در آستانه انتخاب وزیر «صمت» از سوی کارگروه بررسی گزینه‌های وزارت صمت هستیم بد نیست به یکی از موضوعات اصلی اشاره شود؛ و آن اینکه هدف ذاتی «صنعت» افزایش رفاه است؛ نه اشتغال و سایر مسائل دیگر! البته باید توجه کرد که دستیابی به هدف ذاتی صنعت؛ مواهبی در بر خواهد داشت؛ سطح تولید افزایش خواهد یافت، برای رفاه بیشتر صنعت ناچار است به کیفیت تولیدات خود اهمیت دهد و به همین لحاظ سطح کیفیت هم ارتقاء خواهد یافت؛ تولید با کیفیت  صنعتی مرز نمی‌شناسد و راه خود را به بازارهای جهانی خواهد گشود؛ بنابراین اگر صنعتی نتواند به مردمش «رفاه» دهد، در فروچاله بی‌کفایتی غوطه خواهد خورد.
ادامه مطلب

ملاحظاتی در باب انتخاب وزیر «صمت»

ملاحظاتی در باب انتخاب وزیر «صمت»
واقعه عاشورا برای ما شیعیان درس‌های بسیاری دارد؛ درس‌هایی که می‌تواند این روزها در انتخاب وزراء هم مهم تلقی شود؛ «سازماندهی مجموعه نیروهای انسانی و منابع مادی برای تحقق اهداف و برنامه‌ها»؛ «هماهنگی»؛ «شناسایی و استفاده از نیروی‌های قوی‌تر» سرفصل‌های است که به عنوان نکات مدیریتی از واقعه عاشورا می‌توان یاد گرفت. یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه در هر کشوری انتخاب شایسته کسانی است که قرار است در سطوح عالیه کشوری تصمیم‌گیر باشند؛ اگر دقت لازم در این خصوص صورت نگیرد، خسارتی جبران ناپذیر برای مملکت ایجاد خواهد نمود. خسارتی که با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست؛
ادامه مطلب

میراث صنعت خودروسازی

میراث صنعت خودروسازی
صنعت خودروسازی با حضور چند ساله خود در ایران میراثی به یادگار گذاشته است؛ میراثی نامشهودی که علی‌رغم همه ناملایمات هنوز هم سر پا ایستاده است. نگاهی مقایسه‌ای به وضعیت صنعت خودروی روسیه و ایران پس از اعمال تحریم‌ بیانگر بخشی از این میراث است. اگر چه تحریم اثرات فراوانی در صنعت خودروی ایران داشت اما اگر از زاویه تولید و اشتغال نگاه کنیم می‌بینیم صدماتی که تحریم‌ها به صنعت خودروی روسیه وارد کرد بسیار بیشتر از صدمات این اتفاق در صنعت خودروی ایران بوده است. پس از اعمال تحریم‌ها صدها هزار شغل در صنعت خودروی روسیه از دست رفت در حالی که در صنعت خودروی ایران حتی شاهد از دست رفتن یک شغل نبودیم.
ادامه مطلب

«صنعت» یعنی افتخار ـ بخش دوم

«صنعت» یعنی افتخار ـ بخش دوم
«صنعت» به عنوان نمادی از فرآوردهای هر سرزمینی نقش موثری در افتخار آفرینی برای مردمان آن کشور دارد؛ هر قدر صنعت قوی‌تر باشد؛ مردم سرافرازتر خواهند بود. اما «صنعت»؛ زمانی «صنعت» افتخار آفرین خواهد بود که در پرتو فضای مناسب کسب و کار قرار بگیرد؛ در تعامل با داخل و خارج باشد؛ «اخلاق تولید» بدین معنا که کالا یا خدمت را «برای خودت بسازد نه برای دیگران» مد نظرش قرار بگیرد؛ اگر سکان «صنعت» به دست مدیری مدبر باشد و در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد «رفاه آفرین» خواهد بود و اگر این سکان تنها وجه المصالحه منافع گروه‌های سیاسی قرار بگیرد.
ادامه مطلب

گام بلند اندیشکده خودرو در حفظ میراث صنعت خودرو

گام بلند اندیشکده خودرو در حفظ میراث صنعت خودرو
به گزارش روابط عمومی اندیشکده خودرو، روز دوشنبه 18 تیر 1403 در نشستی تفاهم نامه همکاری میان اندیشکده خودرو و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان اقدامی در جهت حفظ میراث صنعت خودرو از سوی سیروس عیدی پور به نمایندگی از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و احمد فرهادی به نمایندگی از اندیشکده خودرو در محل مرکز فرهنگی موزه ای خودروهای تاریخی ایران به امضا رسید.
ادامه مطلب

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش