خانه خودروی ایران؛ این خانه را کجا بنا کنیم؟

خانه خودروی ایران؛ این خانه را کجا بنا کنیم؟
خانه کارکردهای مختلفی دارد؛ مکانی امن برای به آرامش رسیدن و محلی برای جمع شدن و گفتگو کردن است؛ اعضای خانواده می‌توانند مسائل و مشکلات خود را طرح کنند از هم مشورت بخواهند و با همفکری به راه‌حل مطمئن برسند. صنعت خودرو همچون یک خانواده بزرگ است؛ البته «بدون خانه»! فرزندانش از هم گسیخته‌اند و مشکلات فراوانی دارند؛ برخی دچار سوء تغذیه و برخی دیگر «پیر بچه» شده‌اند! به طوری که قادر نیستند بدون حمایت زندگی کنند! نادرند فرزندانی که بلوغ یافته و قادرند بر اساس توانمندی‌هایشان مستقلانه زندگی کنند!
ادامه مطلب

منزل خیامی‌ها کجا بود؟

منزل خیامی‌ها کجا بود؟
یک روز آقای خیامی به من گفت: «فردا صبح ساعت چهار در منزل ما بیا.» منزل ایشان در میدان الف، بغل پالادیوم (زعفرانیه فعلی) بود. شما دست چپ را که نگاه کنید یک دیوار خیلی کشیده‌ بلندی هست. همین سمت چپ میدان الف. منزل آقای محمود خیامی بود. دیوارهای آن الان کمی ترک برداشته است. سر چهارراه آن در ورودی پایین حیاط معلوم است که خانه‌ سالمندان هم شده است.
ادامه مطلب

ماندن در «وضعیت دنده‌ای»!

ماندن در «وضعیت دنده‌ای»!
«وضعیت دنده‌ای» توصیف حالتی است که سیستم‌ها (چرخ دنده‌ها) الزاماً به صورت دستی درگیر می‌شوند؛ هیچ سامانه برای درگیر کردن سیستم‌ها (چرخ دنده‌ها) به صورت خودکار وجود ندارد؛ اگر مهارت کافی در تعویض دنده نداشته باشیم صدای ناهنجار درگیری آنها بلند می‌شود و اگر به موقع دنده‌ها تعویض نشوند؛ خواهند مُرد!
ادامه مطلب

کاربست هوش مصنوعی؛ نقشه راه تحول سرمایه انسانی در صنعت خودروسازی

کاربست هوش مصنوعی؛ نقشه راه تحول سرمایه انسانی در صنعت خودروسازی
در دنیای پرشتاب تحول دیجیتال، صنعت خودروسازی با تغییراتی بنیادین در فناوری، بازار و نیروی کار روبه‌روست. ظهور خودروهای الکتریکی، خودران و سیستم‌های هوشمند تولید، نیاز به نیروهای متخصص و فرآیندهای منابع انسانی نوآورانه را بیش از پیش ضروری کرده است. در این مسیر، هوش مصنوعی (AI) نه‌تنها ابزاری برای بهینه‌سازی فرآیندهای منابع انسانی محسوب می‌شود، بلکه موتور محرکی برای تحول فرهنگ سازمانی و ارتقای بهره‌وری نیروی کار است.
ادامه مطلب

«راندن تصمیم‌ها»؛ خدمتی جدید از اندیشکده خودرو

«راندن تصمیم‌ها»؛ خدمتی جدید از اندیشکده خودرو
در دنیای پویای صنعت خودرو، دیگر کمبود داده‌ها چالش اصلی نیست؛ بلکه وفور بی‌حد و مرز اطلاعات، مشکل اساسی تصمیم‌گیرندگان است. مدیران اجرایی نه از کمبود اطلاعات، بلکه از دشواری استخراج بینش‌های قابل‌اعتماد از میان انبوه داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات سریع و آگاهانه رنج می‌برند. با درک این نیاز حیاتی، اندیشکده خودرو بینشی تحول‌آفرین ارائه می‌دهد: برنامه بینش و پیش‌بینی صنعت خودرو. این برنامه با گزارش‌های ماهانه مستقل و میان‌رشته‌ای، اطلاعات عملیاتی متناسب با نیازهای خاص رهبران صنعت خودرو را فراهم می‌کند. این سرویس شامل موارد زیر است:
ادامه مطلب

«اندیشکده خودرو» بازوی تصمیم‌گیری

«اندیشکده خودرو» بازوی تصمیم‌گیری
اندیشکده خودرو به مناسبت بزرگداشت روز مهندسی چهارم اسفند ماه همایشی را با حضور دانشجویان برتر رشته‌های مهندسی در سالن همایش شهید سلیمانی شرکت پارس خودرو برگزار کرد. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در ابتدا شرکت‌های: سایپا؛ پارس خودرو؛ ایران خودرو؛ بهمن موتور و شرکت برنز از گروه آذین خودرو پذیرای گروه‌های دانشجویی بودند؛ دانشجویان در این بازدید با توانمندی‌های خودروسازان آشنا شدند و پس از برنامه بازدید و پذیرایی به سالن همایش شرکت پارس خودرو آمدند.
ادامه مطلب

ایران در خطر است!

ایران در خطر است!
«اخیرا مطالعه‌‌‌ای درباره چالش‌‌‌های صنعتی شدن انجام شده که بخشی از آن بر یادگیری از تجربیات جهانی متمرکز بوده است. بر اساس این پژوهش، از سال ۲۰۰۰ به بعد، تعداد کشورهایی که رشد اقتصادی ۵ درصدی را تجربه کردند، افزایش یافت و به ۶۰ کشور رسید، اما پس از مدتی کاهش پیدا کرد. ما در این مطالعه تلاش کردیم ببینیم این کشورها چه اقداماتی انجام داده‌‌‌اند که چنین دستاوردی داشته‌‌‌اند و عوامل موفقیت آنها تا چه اندازه مشترک بوده است.»
ادامه مطلب

ممکن است پاکستان شویم!

ممکن است پاکستان شویم!
دکتر محمود سریع‌القلم، در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۴» با موضوع «روندهای اقتصاد سیاسی بین‌المللی در سال ۲۰۲۵» سخنرانی کرد. بر اساس سخنان او در‌حال‌حاضر رویکرد دولت ترامپ در مواجهه با ایران آن است که از طریق صفر کردن درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری خارجی، ایران را ورشکسته کند. با‌این‌حال در جهان امروزی مذاکرات سیاسی به‌تنهایی به جایی نخواهد رسید و جهان امروز قفل کردن اقتصادها در یکدیگر است. برای مثال قفل کردن اقتصادها در زمینه محل مناقشه ایران و آمریکا می‌تواند سرمایه‌گذاری آمریکا از طریق یک کنسرسیوم در فعالیت‌های انرژی اقتصاد ایران باشد.
ادامه مطلب

خودروسازی چه در چنته دارد؟

خودروسازی چه در چنته دارد؟
پیش از انقلاب بازار خودرو رقابتی‌تر و واردات آزاد بود. ایرانی‌ها از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتری بهره‌مند بودند. این شرایط باعث شد که جنرال موتورز به سرمایه‌گذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق شود. بعدها در دهه 40 بود که انگلیسی‌ها به ایران آمدند. کارخانه‌ صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو)  تحت لیسانس کمپانی تالبوت از زیرمجموعه‌های روتس انگلیس در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی تاسیس شد. البته پیش از این نیز ایرانیان مشغول تولید نخستین محصولات شرکت فیات ایران بودند. سایپا نیز در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد.  
ادامه مطلب

تغییر محل برگزاری همایش روز مهندس

تغییر محل برگزاری همایش روز مهندس
با توجه به استقبال گسترده از فراخوان اندیشکده خودرو در بزرگداشت روز مهندس (4 اسفندماه) به اطلاع می‌رساند نظر به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان؛ محل برگزاری همایش به شرکت پارس خودرو تغییر یافت. به گزارش روابط عمومی اندیشکده خودرو؛ در پی استقبال گسترده دانشجویان از فراخوان روز مهندسی و به منظور ایجاد بستری برای معرفی توانمندی‌های صنعت خودروسازی محل برگزاری همایش به شرکت پارس خودرو منتقل گردید.
ادامه مطلب