نبرد شاخص‌ها! در خودروسازی جهان

نبرد شاخص‌ها! در خودروسازی جهان
برای فهم تحولات این صنعت، تحلیل دقیق شاخص‌های گوناگون ضروری است؛ شاخص‌هایی که هر یک ابعاد متفاوتی از عملکرد و روندهای بازار را نشان می‌دهند. این ابزارها برای سیاست‌گذاران، مدیران ارشد، فعالان تجاری و سایر ذینفعان اهمیت زیادی دارند، زیرا امکان ارزیابی اندازه بازار، سلامت مالی، ظرفیت رشد و تحولات فناورانه را فراهم می‌کنند. امروزه پرسش‌های مهمی درباره آینده این صنعت مطرح است: آیا در کل بازار بین الملل به نقطه اوج فروش خودرو در انواع قوای محرکه نزدیک شده‌ایم؟ آیا رشد خودروهای برقی موجب کاهش سریع تقاضای نفت شده است؟ آیا چین در حال پیشی گرفتن از بازارهای غربی در تسلط بر صنعت خودروسازی است؟ 
ادامه مطلب

آیا غول‌های خودروسازی آلمانی می‌توانند از سایه چین بیرون بیایند؟

آیا غول‌های خودروسازی آلمانی می‌توانند از سایه چین بیرون بیایند؟
صنعت خودروسازی آلمان، که هنوز نماد فناوری و کیفیت در بسیاری از کشورهای جهان است، اکنون با بحرانی عمیق دست و پنجه نرم می‌کند. در حالی که برندهای آلمانی همچنان در بسیاری از کشورها جایگاهی ممتاز دارند، بازار چین (بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان) دیگر به آن‌ها روی خوش نشان نمی‌دهد. این تغییر روند، زنگ خطری جدی برای غول‌های خودروسازی اروپایی است.
ادامه مطلب

واژه «صنعت درونگرا» بی‌‌‌معنی است

واژه «صنعت درونگرا» بی‌‌‌معنی است
علیرضا ساعدی، اقتصاددان در همایش چالش‌های صنعتی شدن ایران گفت: جلوه بیرونی فعالیت صنعتی در بنگاه صنعتی است، اما صنعتی شدن در سپهری به وسعت همه ظرفیت‌‌‌های فرهنگی، اجتماعی سیاسی و اقتصادی جامعه در یک‌‌‌سو و نظام حکمرانی در سوی دیگر به وقوع می‌‌‌پیوندد. همراهی و هم‌‌‌جهتی وجوه مختلف حکمرانی در کشورهای در حال توسعه و کیفیت حکمرانی، مهم‌ترین عامل صنعتی‌شدن بوده است. اعمال حمایت‌‌‌های اجتماعی درجهت بهبود فقر و کاهش نابرابری، وجه دیگری از کارکرد نظام حکمرانی در فراهم‌‌‌آوری شرایط پایانی توسعه صنعتی است.
ادامه مطلب

صنعت ایران کوچک‌تر شده است!

صنعت ایران کوچک‌تر شده است!
امینه محمودزاده سخنران همایش چالش‌های صنعتی شدن در ایران، گفت: صنعتی شدن به شکل کلی دو مزیت مهم ارزآوری و بهره‌‌‌وری را به همراه دارد؛ اما بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که صنعت ایران نتوانسته است این دو مزیت را محقق کند.  وی ادامه داد: گران شدن نسبی قیمت محصولات صنعتی کشور مانعی در مقابل فروش آنها در بازار داخل است؛ این در حالی است که طی 15سال اخیر متوسط درآمد سرانه ایرانی‌‌‌ها نیز به شکل مستمری افت داشته و به این ترتیب ترکیب سبد هزینه خانوار بر محصولات غذایی متمرکز شده و سهم بخش صنعت هر روز کوچک‌تر شده است.
ادامه مطلب

جای خالی خودروسازان!

جای خالی خودروسازان!
هرگاه سخن از صنعت و صنعتی شدن در میان بود؛ «خودروسازان» به عنوان نماد صنعت و با مدعای لکوموتیو صنعتی حاضر بودند؛ اما جای آنها بشدت در همایش چالش‌های صنعتی شدن ایران در روز 26 دیماه خالی بود! اقتصاد ایران، سال‌هاست با مجموعه‌ای از چالش‌های ابتدایی اما بسیار مهم دست به گریبان است. به گونه‌ای که توجه دادن بازیگران آن به تحولات و چالش‌های نوین جهانی، فاقد کارکرد و جذابیت بوده و باعث شده بنگاه‌های ایرانی، خود را در دنیایی کاملا متفاوت ببینند. از سوی دیگر، ابعاد این چالش‌ها با گذشت زمان مهیب‌تر شده و فشار خود را بر فعالیت‌های صنعتی و تولیدی، روز به روز افزایش داده است.
ادامه مطلب

«کسب‌و‌کارهای خانوادگی» عامل پیشرفت اقتصاد

«کسب‌و‌کارهای خانوادگی» عامل پیشرفت اقتصاد
نقش و جایگاه کسب‌وکارهای خانوادگی در رشد و پیشرفت اقتصاد اغلب کشورها از اهمیت چشمگیری برخوردار است و به همین منظور زیربنای فرهنگی لازم را ایجاد و رفتارهای اجتماعی سازگار را نهادینه نموده‌‏اند. در آن دیار، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران دولتی و بخش خصوصی نیز عملاً شناخت و درک مناسبی از نیازمندی‌‏های عرصه کسب‌وکارهای خانوادگی دارند و برای رونق و پیشرفت آن خط‌مشی‌های حمایتی و پشتیبانی علمی و کاربردی سازنده را به کار می‌‏برند. در ایران نیز، مسلماً تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این پدیده قابل‌ملاحظه است.
ادامه مطلب

«وردک» صنعت خودرو!

«وردک» صنعت خودرو!
اگر پدیده‌ها و صنایع به "وردک"های ضروری مجهز نباشند در حرکتشان به مشکل بر می‌خورند. حال پرسش این است که صنعت خودرو باید به چه "وردک"هایی مجهز می‌شد؟ که نشده است؟  "وردک" لازم و ضروری این صنعت در آینده چیست؟  به تعبیری دیگر چه چیزی در جهیزیه صنعت خودرو کم است که چرخ آن به خوبی نمی چرخد؟
ادامه مطلب

هوا بس ناجوانمردانه آلوده ست!

هوا بس ناجوانمردانه آلوده ست!
نقل‌قول جالبی از مسعود تجریشی، معاون اسبق سازمان محیط‌زیست، درباره آلودگی هوای تهران دیدم؛ ایشان گفته که «علت اینکه در زمستان ۷۵ درصد ذرات در سطح پایین آسمان تجمع پیدا می‌کنند به کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برمی‌گردد. گازوئیل مصرفی در ایران گوگرد دارد. اتوبوس‌های خوب ما بیرون شهر در حال ترددند و اتوبوس‌های قدیمی در داخل شهر! حتی اتوبوس‌های ایران ناسیونال ساخت قبل از انقلاب در تهران مشغول تردد و آلودگی هستند. کامیون‌های قدیمی مانند ماک، شب‌ها در تهران تردد دارند و باعث افزایش آلودگی می‌شوند.»
ادامه مطلب

ظرفیت‌های موجود را دریابیم! یادداشتی درباره کارخانه نوآوری پاریس و مدیرعامل ایرانی‌اش رکسانا ورزا

ظرفیت‌های موجود را دریابیم! یادداشتی درباره کارخانه نوآوری پاریس و مدیرعامل ایرانی‌اش رکسانا ورزا
در اقلیم کسب و کار خودروی ایران، هم ظرفیت‌های فیزیکی خالی بسیاری وجود دارد؛ هم ایده‌های بسیار کار آمد و هم ذخایر مدیریتی چونان رکسانا، اما سوله های بی سرنوشتی، ایده‌های  نیازموده و انسانهای به کنار واداشته شده، کار را بجایی نامطلوب رسانده، می‌توان با بکارگیری ظرفیتهای خالی، ایده‌های جدید و مدیران مجرب سرنوشتی دیگر برای خودروسازی رقم زد.
ادامه مطلب

مدیریت بدون زور و اجبار؛ گزارشی از نخستین تور آموزشی (Mobility tour)

مدیریت بدون زور و اجبار؛ گزارشی از نخستین تور آموزشی (Mobility tour)
روز چهارشنبه 14 آذرماه وقتی که نفس‌های تهران شهر از آلودگی به شماره افتاده بود؛ از ترافیک عظیم اتوبان تهران قم گذشتیم؛ ترافیک بقدری فشرده بود که گمان می‌کردی در بزرگراه همت مشغول رانندگی هستی! هر چه بود سفر 4 ساعته حدود 7 ساعت به طول کشید و حوالی ساعت 9 به شهرک توریستی گلستانکوه رسیدیم. آسمان شب پرستاره بود و نمادی از پاکی هوا داشت؛ می‌شد چند ساعتی در آن هوا قدم زد اما چه کنیم که خستگی؛ چشم را به استراحت دستور می‌داد و مغز ناتوان از مقاومت! صبح که برخواستیم نخستین چیزی که جلب نظر می‌کرد آسمان خیلی خیلی آبی بود! رنگی که مدت‌ها ندیده بودیم؛ حداقل در آسمان!
ادامه مطلب