«صنعت خودرو» میزبان دانشجویان

«صنعت خودرو» میزبان دانشجویان
صنعت خودرو در سطح جهان یکی از موضوعات مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، به‌طوری که رشد یا رکود این صنعت همیشه همگام با رشد و یا رکود شاخص‌های اقتصاد جهانی بوده است. کل درآمد صنعت خودرو در جهان 3 هزار میلیارد دلار است که 3 درصد سهم GDP جهان را به خود اختصاص داده است و حدود 60 میلیون نفر در این صنعت در جهان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارند. همچنین این صنعت حدود 750 میلیارد دلار برای کشورها و دولت‌ها درآمدزایی دارد که رتبه اول درآمدزایی دولت‌هاست و به عنوان لوکوموتیو اقتصاد به شمار می‌رود؛ درواقع خودروسازی پیشران 60 صنعت دیگر است.
ادامه مطلب

ایران کارخانه تولید و تامین «مهندس» در جهان

ایران کارخانه تولید و تامین «مهندس» در جهان
ایران سرزمین گنجینه‌های ناپیداست! از قدمت بگیر تا متخصص؛ ناپیدا در ایران و هویدا در سایر ممالک!  از آغاز قلم فرسایی هردوت تا دیگر کاتبین تاریخ. اگر بگویم که عظیم‌ترین گنجینه کشف نشده تاریخ در بخشی از محدوده جغرافیای این سرزمین چهار فصل پنهان است شاید از تعجب اسیر افکاری مشوش شوید. اما این جمله بر اساس استناد و دست نوشته‌ها و سنگ نگاره‌های کشف شده است، که در امتداد زمان ثروتی مدفون در زمین و یا پنهان در غاری است که میزان آن همچون مکانش بر ما پوشیده است. این ثروت توسط ثروت آفرینان خلق شده ثروت آفرینانی که بعضاً در درازای تاریخ گمنام مانده‌اند.
ادامه مطلب

مهاجرت در جستجوی جاه‌طلبی

مهاجرت در جستجوی جاه‌طلبی
امروزه کمتر می‌توان مهندس ایرانی‌ای را یافت که به فکر مهاجرت به منطقه‌ای دیگر برای یافتن شغل، بهره‌برداری کامل از دانش و مهارت‌های خود یا دلایل شخصی نباشد. کمبود جهانی نیروی انسانی در حوزه مهندسی، چالشی پیچیده و چندلایه را پیش روی جهان قرار داده است. در کشورهای در حال توسعه، عواملی مانند ضعف زیرساخت‌ها، کمبود فرصت‌های شغلی، محدودیت‌های مالی و پدیده مداوم «فرار مغزها» به‌شدت مانع پیشرفت در تأمین نیازهای اساسی ملی شده‌اند.
ادامه مطلب

«ایران‌خودرو» سوار بر کشتی کروز

«ایران‌خودرو» سوار بر کشتی کروز
پیش از آنکه بلیط ورود «ایران خودرو» بر کشتی کروز صادر گردد؛ بحث‌های بسیاری در خصوص اینکه چه ساز و کاری برای پیشبرد و توسعه صنعت خودرو مفید است؟ بین کارشناسان و سیاست‌ورزان در گرفته بود، اگر چه جدال قدیمی و پاسخ به این پرسش که فعالیت بخش خصوصی برای اقتصاد ایران مناسب است یا بخش دولتی؟ به نفع حضور بخش خصوصی پایان یافته بود؛ اما مخالفت‌ها از سمت و سویی دیگر آشکار گردیده بود؛ حالا که بخش خصوصی مناسب است! مقصود کدام بخش خصوصی است؟ آیا تقویت بخش خصوصی به انحصار دیگری ختم نمی‌شود؟ اصلاً چه فرقی است بین بخش خصوصی و دولتی؛ بین مدیر خصوصی و دولتی؛ مدیری که تا دیروز در اتمسفر مدیریت دولتی کار ‌کرده؟
ادامه مطلب

سرنوشت «ایران خودرو»

سرنوشت «ایران خودرو»
از این به بعد روز 17 بهمن ماه 1403 برای صنعت خودروسازی ایران روز مهمی محسوب می‌شود؛ «ایران خودرو» به عنوان نماد مهمی از صنعت خودروسازی دولتی ایران؛ پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده و با حضور اعضای هیات مدیره و نمایندگان سازمان بورس و سازمان حسابرسی و سهام داران عمده؛ به بخش خصوصی واگذار گردید. اهمیت این خبر چنان بود که خیلی‌ها در موردش نوشتند؛ یکی تیتر زد «ایران خودرو را بخش خصوصی آزاد کرد» یکی پست کرد «درد 27 ساله‌ام درمان شده، از شوق خوابم نمی‌برد! ... امید نه یقین داشتم می‌شود و شد. چی؟ بازگشت آرزوهای وطن».
ادامه مطلب

برای ما ایرانیان "مهندسی" یک راز است یا یک نیاز؟

برای ما ایرانیان "مهندسی" یک راز است یا یک نیاز؟
مهندسی یا engineering دانشی است که از شناخت اطراف و طبیعت آغاز می‌شود و به ساخت ابزار و ماشین‌ها و مواد و مصالح و هرچیزی که فکرش را بکنید منتهی می‌شود. در واقع مهندسی یعنی اینکه نیازهای خود را با استفاده از قوانین طبیعت و علوم مختلف و ساخت ابزارهای دلخواه برطرف نماییم.
ادامه مطلب

همایش «از آبی نیلگون تا تیرگی قیرگون» برگزار شد

همایش «از آبی نیلگون تا تیرگی قیرگون» برگزار شد
اندیشکده خودرو با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در هفتمین روز بهمن‌ماه گفتمان بین‌بخشی در موضوع خودرو، حمل‌ونقل و پیامدهای سلامت را برگزار کردند. در این همایش ابتدا دکتر حسنوند در خصوص وضعیت ایران در آلودگی هوا اشاره کرد و سپس در خصوص اثرات آلودگی بر سلامت انسان‌ها سخن گفت.
ادامه مطلب

چقدر آماده تغییریم؟

چقدر آماده تغییریم؟
به نظر می‌رسد رویکرد یونسکو، حاصل ترسی جهانی‌ست که از تقابل بشر با ابهامی بزرگ نشات می‌گیرد. آنچه مهم است، آمادگی ما برای تغییر است؛ در این مسیر ما در اندیشکده تغییر را از خودمان شروع کرده‌ایم، ماژول‌های یادگیری مدرنِ واحد آموزش اندیشکده خودرو، شروع این ماجراست و توانمندسازی ذی‌نفعان و جامعه پیرامونی مسئولیت و تعهدمان است، دعوتتان می‌کنیم در این مسیر سبز همراهمان باشید.
ادامه مطلب

همایش «صنعت پایدار» برگزار شد

همایش «صنعت پایدار» برگزار شد
روز یکم بهمن ماه در سالن همایش اندیشکده خودرو مدیران گرد هم آمدند تا در خصوص اهمیت گزارش پایداری به گفتگو بپردازند؛ واقعیت این است که امروزه جوامع دستخوش تغییرات مهمی از جمله تقاضای فزاینده برای شفافیت از سوی برندها و کسب و کارها شده‌‌‌اند. بنابراین برای کسانی که مایل به حفظ بلند‌مدت مشتریان و کارکنان خود هستند، پایبندی به ارائه گزارش پایداری یک ضرورت است. مشتریان، کارکنان و ذی‌نفعان آنها می‌‌‌خواهند این اطمینان را داشته باشند که شرکت‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند، نه تنها در کلمات، بلکه از نظر اعمالشان نیز قابل اعتماد هستند.
ادامه مطلب

گفتمانی بین‌بخشی برای هوای پاک: خودرو، حمل‌ونقل و پیامدهای سلامت

گفتمانی بین‌بخشی برای هوای پاک: خودرو، حمل‌ونقل و پیامدهای سلامت
بدون شک نمی توان در کلان‌شهرهای امروزه زندگی کرد ولی از اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان و کیفیت کلی زندگی چشم‌پوشی کرد. متأسفانه، شهرهای بزرگ ایران شاهد واقعیت تلخ این نگرانی زیست‌محیطی هستند که هر ساله جان‌های بی‌شماری را از دست می‌دهند. ماهیت چندوجهی آلاینده‌ها، از سروصدای محیط گرفته تا آلاینده‌های متعدد هوا، شدت این خطرات بهداشتی را تشدید می‌کند. منشاء آلودگی هوا در کلان‌شهرها عمدتاً از حوزه حمل‌ونقل و صنایع مجاور ناشی می‌شود، و مدت‌هاست که سایه تاریک هزینه‌های سلامت مرتبط با آلودگی هوا بر شهرهای ایران گسترده‌تر می‌شود.
ادامه مطلب