اساتید مدیریت در اندیشکده خودرو

اساتید مدیریت در اندیشکده خودرو
چند سالی است که تعدادی از اساتید رشته مدیریت به صورت مرتب و ماهیانه جلساتی را با یکدیگر برگزار می‌کنند. که به جلسات «سروستان» شهرت یافته است؛ آبان ماه افتخار میزبانی از این نشست به اندیشکده خودرو داده شد و این نهاد میهمان دکتر سید مهدی الوانی؛ دکتر شهراب خلیلی شورینی؛ دکتر رضا واعظی؛ دکتر سید احمد رضا قاسمی بود البته میهمانان دیگری هم حضور داشتند از جمله دکتر مسعود شباب؛ منوچهر سلطانی نیز در این جلسه حضور داشتند. این نشست فرصت مغتنمی بود تا در خصوص چگونگی برگزاری «همایش فصل پاییزی در منابع انسانی» با اساتید شور و مشورتی انجام گیرد. مقدمات آماده شد تا در هفتم آبان ماه شاهد همایش پرشوری باشیم.
ادامه مطلب

انسان‌سازی؛ مهمترین وظیفه مدیریت

انسان‌سازی؛ مهمترین وظیفه مدیریت
در امور مدیریتی به ویژه آنجا که با انسان سروکار داریم، عوامل گوناگونی مثل سابقه‌ی تاریخی و فرهنگی، شرایط اجتماعی و اقتصادی و زمان و مکان در اعمال مدیریت نقش اساسی ایفا می‌کند. اگر چه علم و تجربه ثابت کرده که انسان در همه جای دنیا انسان است و اصول علمی حاکم بر پرورش، انگیزش و شناخت و پاسخگویی به نیازهای روحی او نیز می‌تواند کلیت داشته باشد؛ اما به هر حال ضرورت دارد که اصول علمی روابط انسانی را تلاش و تعدیل و تطبیق با محیط به کار گیریم تا بتوانیم به توصیه‌ها؛ روش‌ها و الگوهای مدیریتی یک جامعه و یا سازمان دست یابیم.
ادامه مطلب

سهل و روان؛ همچون «عرش فیدار»

سهل و روان؛ همچون «عرش فیدار»
شرکت عرش فیدار شایان یکی از مهمترین شرکت‌ها در عرصه صنعت روانکاری ایران و همچنین تخصصی‌ترین  مرجع تامین‌کننده روغن‌های گیربکس می‌باشد. روز پانزدهم مهر ماه مراسمی جهت آشنایی با فعالیت‌ها و خدمات خود در سالن اندیشکده خودرو برگزار نمود. این مراسم با حضور مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت و با دعوت از نمایندگان استان تهران و میهمانان ویژه برگزار گردید. در این مراسم از دستگاه چهار کاره «ساکشن گیربکس عرش فیدار شایان» رونمایی شد. این دستگاه از یک کامپیوتر ویژه بهره‌مند است که در ابتدا خودرو را شناسایی کرده و متناسب با آن نسبت به تعویض روغن گیربکس، موتور، ترمز و هیدرولیک اقدام می‌نماید.
ادامه مطلب

همایش «منابع انسانی» در زنجیره کسب و کار خودرو

همایش «منابع انسانی» در زنجیره کسب و کار خودرو
سازمان هر چه داشته باشد؛ بدون «منابع انسانی» چیزی ندارد! به عبارت دیگر اگر تمامی منابع تولید را کنار هم بگذاریم بدون «منابع انسانی» چیزی تولید نخواهد شد! روز هفتم آبان ماه در همایش «فصل پاییزی در منابع انسانی» به دنبال مروری بر چالش‌های منابع انسانی در صنعت خودرو» خواهیم رفت. آیا شاهد شروع فصل پاییزی در منابع انسانی صنعت خودرو هستیم؟ آیا فصل پاییزی نمادی از سرمای سخت در منابع انسانی شرکت‌ها است؟ یا برگ ریزان پاییزی نمادی از رویش برگ‌های جدید خواهد بود؟ هر چه باشد گویی صدای خش خش برگ ریزان در سرزمین خودروسازها به گوش می‌رسد.
ادامه مطلب

بی‌خیال صنعت خودرو!

بی‌خیال صنعت خودرو!
تاریخ صنعتی نشان می‌دهد که صنعت خودروی ایران اغلب راه‌های فوق را آزموده است؛ استراتژی‌های بسیاری در طول چهار دهه برای این صنعت تهیه و تعریف شده است؛ به صورت نصفه و نیمه در استخر جهانی تن به آب زده (به عنوان مثال ایده تندر 90)؛ در مورد امداد غیبی نمی‌دانیم؛ اما می‌دانیم که سال‌ها تلاش شده تا با دستور درست شود که نشد و نشد! و نتیجه اینکه به حال خودش رها شده.
ادامه مطلب

دیواری به بلندای «استاندارد»

دیواری به بلندای «استاندارد»
هر چه از فواید «استاندارد»ها بگوییم کم گفته‌ایم؛ هر چند استانداردها عنصر ضروری زیرساخت‌های تکنولوژیکی و اقتصادی یک کشور هستند و به شدت بر توان رقابتی و استراتژی‌های شرکت‌ها تاثیر می‌گذارند. اما همین عنصر مفید با سخت‌گیری‌های غیر واقع بینانه می‌تواند به سد بلندی برای رونق تولید بدل شود. مهمترین رکن سخت‌گیری؛ اعمال قوانینی است که زمینه‌های آن وجود ندارد؛ برخی از اقدامات و تصمیمات نهادهای دولتی نه تنها کمکی به افزایش کیفیت تولید در واحدهای تولیدی نمی‌کند بلکه نیاز به نقدینگی را در این واحدها بیشتر هم کرده است.
ادامه مطلب

درنگی بر «گره کور واردات خودرو»

درنگی بر «گره کور واردات خودرو»
تنها اندکی پس از توییت عبدالناصر همتی که نوشت: «بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم؛ همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.» فرزین؛ رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: «یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادیم. این یک سیاست مستمر است و تا پایان سال ادامه خواهیم داد» در بیان وزیر اقتصاد دو نکته بسیار مهم وجود دارد؛ یکی باز کردن «گره کور واردات خودرو» و دیگری تأکید بر «عنصر رقابت»؛
ادامه مطلب

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش دوم)

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش دوم)
امروزه بیشتر شرکت‌های خودروسازی به جای تغییر در ضریب تولید خودروهای برقی، ترجیح می‌دهند به سمت «سوخت الکترونیکی» (Electrofuel) حرکت کنند. این فناوری در حال حاضر به عنوان راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. «سوخت الکترونیکی» جایگزین مصنوعی برای سوخت‌های فسیلی است که از هیدروژن و دی اکسید کربن ساخته می‌شوند. آن‌ها را می‌توان در موتورهای احتراقی سنتی استفاده کرد و با استفاده از شبکه‌هایی که از قبل وجود دارد توزیع کرد.
ادامه مطلب

ملاقات با «مردی مثل خودش»

ملاقات با «مردی مثل خودش»
روز 21 شهریور ماه برای ما در «اندیشکده خودرو» روز خوبی بود؛ با استادی ملاقات کردیم که معتقد است: «برای موفق شدن لازم نیست مثل دیگران باشی! می‌توانی به شیوه خودت باشی و به شیوه خودت پیشرفت کنی»؛ شاید به جرات بتوانیم بگوییم کمتر مدیری باشد که پدر علم مدیریت ایران «سید مهدی الوانی» را نشناسد. دکتر سید مهدی الوانی متولد 1323 در محله امیریه تهران است؛ به باور بسیاری او بیشتر اهل سلوک انفسی است تا آفاقی! رمز موفقیت در هر کاری را «عاشقی» می‌داند و می‌گوید: «اگر عاشق کارتان باشید در آن موفق و کامیاب می‌شوید».
ادامه مطلب

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش اول)

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش اول)
«خودروهای برقی» به عنوان یک دستاورد؛ در نگاه نخست فرصت بی‌بدلی در اختیار توسعه کسب و کار خودروسازی جهانی قرار داد؛ به ویژه که در سال‌های اخیر همواره نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد پایداری زیست‌محیطی و نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سراسر جهان را فراگرفته و منجر به افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی شده است. البته فقط مساله آلایندگی نیست، جنگ‌ها و تحولات عظیم ژئوپلیتیکی نیز موجب شده کشورها دغدغه تامین امن انرژی را بیش از پیش داشته باشند.
ادامه مطلب