پیش از آنکه بلیط ورود «ایران خودرو» بر کشتی کروز صادر گردد؛ بحثهای بسیاری در خصوص اینکه چه ساز و کاری برای پیشبرد و توسعه صنعت خودرو مفید است؟ بین کارشناسان و سیاستورزان در گرفته بود، اگر چه جدال قدیمی و پاسخ به این پرسش که فعالیت بخش خصوصی برای اقتصاد ایران مناسب است یا بخش دولتی؟ به نفع حضور بخش خصوصی پایان یافته بود؛ اما مخالفتها از سمت و سویی دیگر آشکار گردیده بود؛ حالا که بخش خصوصی مناسب است! مقصود کدام بخش خصوصی است؟ آیا تقویت بخش خصوصی به انحصار دیگری ختم نمیشود؟ اصلاً چه فرقی است بین بخش خصوصی و دولتی؛ بین مدیر خصوصی و دولتی؛ مدیری که تا دیروز در اتمسفر مدیریت دولتی کار کرده؟ چگونه یک شبه میتواند خود را با اتمسفر منطق بخش خصوصی هماهنگ نماید؟
اگر بخواهیم در مورد ایران خودرو؛ همین مسافر جدید کشتی کروز تامل کنیم؛ سرعت عمل سهامداران در معرفی «عادل پیر محمدی» به عنوان مدیر عامل چشمگیر بود؛ به نوعی که حتی روز جمعه ۱۹ بهمنماه هیات مدیره ایرانخودرو تشکیل جلسه داد و فعالیتهای خود را در این گروه صنعتی کلید زد تا هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات و چالشهای موجود اقدام نماید. «عادل پیر محمدی» تا پیش از اینکه در صبح روز 18 بهمن ماه مدیر عامل ایران خودروی خصوصی شده، باشد؛ مدیر عامل شرکت تام ایران خودروی دولتی بود! این مدیر در طی یک روز چه تغییری کرده؟ که با انتقال او از بخش دولتی به بخش خصوصی شاهد سرعت عمل بالایی هستیم؟ تصمیمات و جلسات دیگر جمعه و شنبه نمیشناسد! این سرعت عمل از کجا ناشی میشود؟
به نظرم پاسخ به این پرسش یک توضیح بیشتر ندارد «بقا»؛ برای «بودن» باید تلاش کرد؛ زمان را نباید از دست داد؛ دیگر زمان به ما نمیگوید که امروز جمعه است و تعطیل! بلکه ما به زمان میگوییم که کی جمعه باش و کی شنبه! کار شوخیبردار نیست، «رقابت» راز اصلی بقا و موتور اصلی توسعه بخش خصوصی است؛ حال اگر فضای کسب و کار کشور بر منطق اقتصادی استوار نباشد؛ رقابت شکل نخواهد گرفت و تفاوت چشمگیری بین فعالیت بخش خصوصی و بخش دولتی شاهد نخواهیم بود.
میدانیم که اقتصاد ایران بدون استفاده از امکانات بخش خصوصی نظیر: نیروی ذهنی، اجرایی و اندیشهای و مادی، امکان رها شدن از بنبست فعلی را ندارد، بنابراین بر کسی پوشیده نیست که برای عبور از اقتصاد ضعیف ایران حضور پر قدرت بخش خصوصی یک ضرورت تمامعیار است. اما مساله و مشکل این است که بخش خصوصی ایران که دهههای متوالی است به سخاوت و رانتهای دولتی دلخوش کرده باید دید که چگونه قادر است به جایگاه اصلی خودش برسد و بتواند با مردم پیوند اصیل برقرار کند و به آنها وعده رفاه عادی دهد و بگوید اگر دولت تصدیگری را کنار بگذارد، میتواند شغل و رفاه ایجاد کند. «ایران خودرو» سوار بر کشتی کروز شده؛ باید به انتظار بنشینیم و ببینیم که این مسافر چگونه روایتی از این سفر را برای مردم ایران نقل خواهد کرد؟ قطعاً روایت دلچسب ایران خودرو میتواند بر تعداد مسافران بیفزاید.
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی