بدون شک نمی توان در کلانشهرهای امروزه زندگی کرد ولی از اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان و کیفیت کلی زندگی چشمپوشی کرد. متأسفانه، شهرهای بزرگ ایران شاهد واقعیت تلخ این نگرانی زیستمحیطی هستند که هر ساله جانهای بیشماری را از دست میدهند. ماهیت چندوجهی آلایندهها، از سروصدای محیط گرفته تا آلایندههای متعدد هوا، شدت این خطرات بهداشتی را تشدید میکند. منشاء آلودگی هوا در کلانشهرها عمدتاً از حوزه حملونقل و صنایع مجاور ناشی میشود، و مدتهاست که سایه تاریک هزینههای سلامت مرتبط با آلودگی هوا بر شهرهای ایران گستردهتر میشود.
آلودگی هوا مسئلهای جهانی است و تقریباً همه کشورهای دنیا با این چالش مواجه دارند و به همین علت است که بسیاری از کشورهای پیشرو به دنبال راههای جایگزین، روشهای پاکتر حملونقل و فناوریهای نوآورانه برای کاهش انتشار آلایندهها از منابع مختلف باشند. اما هر کشوری برای پیدا کردن راهحلهای مناسب با چالشهای خاص خود دست به گریبان است. در شبکه پیچیده چالشهای متنوع اقتصادی-اجتماعی ایران، حملونقل پاک به عنوان یک راهحل برای کاهش آلودگیهای مربوط به حملونقل ارائه میشود. با این حال، گذار به وسایل نقلیه برقی نیاز به تحلیل جامع اقتصادی-اجتماعی دارد و ضروری است هرگونه اقدام اصلاحی بر پایه شواهد علمی، هزینه ـ اثربخشی و شاخصهای کَمیباشد تا بتوان بهطور اهمیت آن و میزان اولویت آن تعیین کرد.
برای دستیابی به شهرهایی سالمتر و پاکتر در ایران، نیازمند دیدگاهی جامعتر هستیم که بتواند چالشهای موجود را با دقت و رویکردی علمی تحلیل کند. به نظر میرسد باید بر شناسایی گلوگاههای بینبخشی تمرکز بیشتری داشت، چراکه چنین نگرشی، با تعامل میان بخشهای مختلف، نهتنها به شناسایی دقیقتر مشکلات کمک میکند، بلکه امکان ارائه راهحلهای کارآمدتر و فراگیرتر را نیز فراهم میآورد. در حوزه حملونقل پایدار نیز همکاری بینبخشی میتواند به ایجاد زیرساختهای هوشمند و کاهش هزینههای زیستمحیطی و اجتماعی منجر شود. این امر مستلزم همگرایی میان نهادهای مختلف است تا از فناوریهای نوین برای افزایش کارایی کل سیستم بهره گرفته شود. بنابراین، گفتمانهای بینبخشی نهتنها ابزاری برای حل مسائل کنونی هستند، بلکه میتوانند به عنوان زیرساختی برای برنامهریزی استراتژیک در سطح ملی عمل کنند. متأسفانه، مطالعات گسسته فعلی در ایران نتوانستهاند ارتباط میان پارامترهای مختلفی را که تأثیر عمدهای بر تبیین راهبرد کلان ملی در این حوزه دارند، ارائه دهند.
اهداف نشست:
- بررسی وضعیت موجود: کیفیت هوا در کلانشهرهای کشور
- اقتصاد سلامت: هزینههای ملموس سلامت مرتبط با آلودگی - مطالعه اخیر شهر تهران
- اقتصاد خودرو پاک:جنبههای اقتصادی انتقال از خودروهای احتراقی به خودروهای برقی پیشرفته
- حملونقل پاک: ضرورتهای تغییر سیستم حملونقل شهری تهران از خودرو محور به انسانمحور
- سؤالات بیجواب مانده: بحث در مورد شکافهای عمیق علمی فعلی در درک بهتر آلودگی و حملونقل و راهحلهای تأثیرگذار با نقطهنظر اقتصادی-اجتماعی
چرا این نشست:
این ارائه برای اولین بار به عنوان یک پیوند بین ارگانهای مهم موضوعی عمل میکند و موضوعات مختلف محوری را توأمان به تحلیل میگذارد: اقتصاد هزینههای سلامت بر اساس آخرین دادههای شهر تهران و پیچیدگیهای برقی سازی حملونقل. این نشست تلاش میکند تا سیاستگذاران را با درک جامعهتر از عوامل بهم پیچیده تجهیز کند، و آنها را قادر میسازد تا سیاستهای ظریفتری را در قانونگذاری این مسائل کلیدی با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و اجتماعی موردتوجه قرار دهند. امید است که این نشست قدم اولی برای شروع یک گفتمان مؤثر در میان سیاستگذاران ارشد و صنعتگران برای ایرانی پایدار در نظر گرفته شود.
سخنرانان:
دکتر محمدصادق حسنوند: عضو هیئتعلمی دانشکده بهداشت و پژوهشکده محیطزیست دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر محمد صادق حسنوند، عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی و پژوهشکده محیطزیست دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی، از چهرههای برجسته و فعال در حوزه آلودگی هوا و اثرات بهداشتی آن به شمار میرود. وی با نگارش و انتشار بیش از دهها مقاله علمی در زمینههایی همچون آلودگی هوا، ذرات معلق و پیامدهای بهداشتی مرتبط، نقشی کلیدی در پیشبرد دانش این حوزه ایفا کرده است. دکتر محمد صادق حسنوند نهتنها در عرصه پژوهشهای علمی بلکه در تعامل با صنعت نیز حضوری مؤثر داشته و به عنوان یکی از متخصصان برجسته این حوزه شناخته میشود.
دکتر علی میرزایی سیسان: متخصص راهبرد و برقی سازی حملونقل و نویسنده کتاب اقتصاد حملونقل برقی
دکتر علی میرزایی سیسان، متخصص راهبرد و فناوریهای برقیسازی، دانشآموخته دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه بریستول انگلستان است که دورههای تخصصی مدیریت فناوری را در دانشگاه برکلی آمریکا و انرژیهای نو را در انستیتو انرژی اروپا گذرانده است. با بیش از 21 سال تجربه در صنعت انگلستان، او در سمت مهندس ارشد شرکت برق فرانسه (دفتر لندن) نقش فعالی در توسعه پروژههای برقیسازی و حملونقل خودران در اروپا ایفا کرده و هدایت پروژههای پیشرو در زمینه شارژ هوشمند و دادهکاوی حملونقل برقی را بر عهده داشته است. میرزایی سیسان علاوه بر تألیف کتاب "اقتصاد حملونقل برقی"، در دو سال اخیر بیش از ۲۵ کارگاه آموزشی در ایران برگزار کرده و با انجام بیش از ۱۲۰ مصاحبه تخصصی در رسانههای معتبر، به یکی از چهرههای فعال این حوزه در ایران تبدیل شده است. وی همچنین سابقه همکاری به عنوان کارشناس استراتژی با شرکت ایپکو را در کارنامه خود دارد.
دکتر مهدی حسنزاده: متخصص ترافیک و حملونقل و مشاور توسعه حملونقل پاک در شهرهای کشور
کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه تهران، مهندسی راه و ترابری از دانشگاه علم و صنعت و دکترای مدیریت کسبوکار از دانشگاه تهران است. ایشان مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت، یکی از شرکتهای معتبر ترافیکی در سطح کشور و یکی از مؤسسین استارتاپ رورو فعال در حوزه حملونقل پاک اشتراکی و هوشمند میباشد.
مؤلف و مترجم کتابهایی در زمینه ترویج پیادهروی و دوچرخهسواری در شهرهای کشور، مدیر بیش از دهها پروژه مرتبط حملونقل و ترافیکی در سطح کشور و مدیر پروژه تدوین برنامه توسعه دوچرخهسواری در شهر تهران با همکاری گروه هلندی NBP در سال 1397 میباشد. وی با بیش از 26سال سابقه کار تخصصی در زمینه حمل و نقل و ترافیک، بیش از 10 سال است که به صورت متمرکز در زمینه ترویج حملونقل پاک در سطح شهرهای کشور به برگزاری کارگاههای مختلف با حضور مدیران شهری و برگزاری سمینارها، رویدادها، تدوین مقالهها و نوشتههای مختلف در این زمینه پرداخته است.
زمان : 7 بهمن 1403 از ساعت ۱۴ تا ساعت ۱۶
مکان: خیابان پورسینا، درب شمالی دانشکده بهداشت، طبقه همکف آمفی تئاتر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
هزینه ثبت نام: رایگان
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی