بابک زنجانی و صنعت خودرو؛ بازگشت سرمایه یا بازتولید بحران؟

بابک زنجانی و صنعت خودرو؛ بازگشت سرمایه یا بازتولید بحران؟
در روزهایی که واگذاری سهام خودروسازان دوباره به تیتر نخست رسانه‌ها بازگشته، نامی قدیمی و جنجالی بار دیگر بر سر زبان‌هاست: بابک زنجانی. مردی که در دهه‌ی نود شمسی، نماد اقتصاد سایه و پرونده‌های کلان نفتی شد، حالا برخی زمزمه‌ها از تمایل یا تلاشش برای ورود به صنعت خودرو سخن می‌گویند. اما آیا چنین بازگشتی ممکن و اصولاً موجه است؟
ادامه مطلب

پیش‌بینی آینده خودروسازی ایران: غیب‌گویی یا آینده‌نگاری؟

پیش‌بینی آینده خودروسازی ایران: غیب‌گویی یا آینده‌نگاری؟
"قطعیت در پیش‌بینی" از ویژگی‌های پزوهشگری و مهندسی نیست و چنین ادعایی بیشتر به قلمرو فال بینی تعلق دارد. اگرچه پژوهشگران نیز از واژه "پیش‌بینی" استفاده می‌کنند، اما اصول کارشان با غیب‌گویی فال‌گیران بیگانه است. آینده‌نگاری علمی نه بر ابهام و حدس، بلکه بر سناریوهای روشن، مفروضات شفاف و مدل‌های احتمالاتی استوار است. مرز میان پژوهش و خیال‌پردازی را تسلط بر علم احتمالات، شفافیت پیش‌فرض‌ها و اتکا به برآوردهای تخصصی تعیین می‌کند. با این حال، تجمیع دانش تخصصی به‌تنهایی دقت آینده‌نگاری را تضمین نمی‌کند.
ادامه مطلب

مورفولوژی خودروساز موفق؛ از امروز ۲۰۲۵ تا فردای ۲۰۳۰

مورفولوژی خودروساز موفق؛ از امروز ۲۰۲۵ تا فردای ۲۰۳۰
خودروساز موفق آینده کیست؟ پرسشی که زمانی پاسخی روشن و بدیهی در مرزهای ظرفیت بالای تولید، توانمندی مهندسی و اعتبار برند می‌جست، امروز به مفهومی دشوار در ادبیات صنعت خودرو بدل شده است؛ چراکه تحولات فناوری، دگرگونی زنجیره ارزش جهانی، گذار به الگوهای نوین حمل‌ونقل و تغییرات سیاسی، چارچــــــوب‌های گذشته را بنیاداً تغییر داده و تعاریف پیشین دیگر کارآمد نیستند و بازاندیشی در مفاهیم حمل‌ونقل و خودروسازی را الزامی کرده‌اند. 
ادامه مطلب

ورای «ماشه»: سرمایه‌ای به نام «آینده جمعی»

ورای «ماشه»: سرمایه‌ای به نام «آینده جمعی»
آینده جمعی، ارزشمندترین سرمایه هر ملت به شمار می‌رود؛ سرمایه‌ای که ارزش آن با میزان مشارکت همگانی در ساخت آن نسبت مستقیم دارد. مشارکت عمومی، آینده را شکوفا می‌سازد، حال آنکه بی‌تفاوتی آن را بی‌ثمر می‌کند. پیمودن این مسیر، وظیفه یک گروه خاص نیست، بلکه بر همت تمامی اقشار جامعه استوار است: از کارگر و کشاورز تا دانشجو و مهندس، و از کارآفرین و سرمایه‌گذار تا سیاست‌گذار و صنعتگر. رفاه پایدار، جز بر شالوده یک اقتصاد پویا و صنعتی استوار نمی‌گردد و تحقق آن، در گرو ایمان جمعی به تولید ملی و تلاشی منسجم برای تحقق این باور است.
ادامه مطلب

تأثیرِ بازگشتِ تحریم‌های بین‌المللی بر زیست‌بوم صنعت خودرو ایران

تأثیرِ بازگشتِ تحریم‌های بین‌المللی بر زیست‌بوم صنعت خودرو ایران
بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که در روزهای پایانی سپتامبر ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد، از طریق چهار کانال اصلی (محدودیت‌های بانکی و ارزی، انسداد دارایی‌ها، محدودیت در بیمه و ترانزیت بین‌المللی، و منع انتقال فناوری حساس) به سرعت بر زنجیره تأمین خودرو فشار خواهد آورد. بخش‌هایی که بیشترین آسیب را می‌بینند عبارت‌اند از: واردات قطعات الکترونیکی و نیمه‌ساخته‌ها، خطوط تولید خودروسازان، و شبکه خدمات پس‌ازفروش؛ البته همزمان فرصت‌هایی برای بومی‌سازیِ هدفمند، رشد بازارِ پس‌فروش و تجدید ساختار تأمین نیز در پی خواهد داشت.  
ادامه مطلب

تأثیر تحریم‌ها و سیستم ماشه بر تولید

تأثیر تحریم‌ها و سیستم ماشه بر تولید
چندین سال از پدیده تحریم اقتصاد ایران گذشته است. تحریم ها که در انتهای دهه هشتاد به دلیل تشدید پروژه اتمی توسط دولت وقت ایجاد شد، تاثیرات زیادی را بر پارامترهای اقتصاد کلان ایران برجای گذاشت و تا امروز ادامه دارد. بطوریکه از سال 1390 الی 1398 میزان تولید ناخالص داخلی (میلیارد ریال به قیمت ثابت آمار بانک مرکزی) 38 درصد کاهش یافته و تشکیل سرمایه حدود 50 درصد کاهش یافته و مصرف 4 درصد کاهش داشته است. این در شرایطی است که جمعیت طی این دوره افزایش داشته است. لذا تولیدسرانه، مصرف سرانه و سرمایه گذاری سرانه باشدت بیشتری کاهش یافته است.
ادامه مطلب

صنعت خودرو در آزمون احتمالی تحریم‌های جدید: راهبرد مقاومت و تداوم

صنعت خودرو در آزمون احتمالی تحریم‌های جدید: راهبرد مقاومت و تداوم
تحریم‌ها و شوک‌های بیرونی تنها اختلالات فنی یا مالی نیستند؛ فشار روانی آن‌ها بر سازمان‌ها، بازار و بنگاه‌ها اغلب فراتر از آثار مادی است. دستورالعمل ازپیش‌نوشته‌ای برای عبور از چنین ناپایداری‌ها وجود ندارد، اما تجربه نشان داده است که صنعت ایران توانسته در شرایط دشوار دوام آورد و حتی رشد کند. امروز نیز چنین ظرفیتی قابل بازیابی است.
ادامه مطلب

استراتژی صنعت خودرو در سایه جنگ

استراتژی صنعت خودرو در سایه جنگ
صنعت خودروی ایران پس از برجام هر روز بحرانی‌تر شد و حالا با شوک جنگ و مکانیسم ماشه روبه‌روست. در همین راستا، اندیشکده خودرو نشستی با عنوان «استراتژی صنعت خودرو در سایه جنگ» برگزار کرد تا به ارائه یا دست‌کم طرح بحث درباره یک نقشه راه در این شرایط بحرانی بپردازد.  این همایش که در سالن اندیشکده خودرو واقع در موزه تاریخی برگزار شد، میزبان فعالان صنعت خودرو از جمله قطعه‌سازان و خودروسازان بود و همچنین با حضور نمایندگانی از مجلس، شورای رقابت و وزارت صمت همراه شد؛ نشستی که هدف آن گردآوردن تمامی طرف‌های درگیر در صنعت خودرو زیر یک سقف برای هم‌اندیشی و یافتن راهی جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی بود.
ادامه مطلب

هوش مصنوعی،‌ پینوکیوی عصر دیجیتال!

هوش مصنوعی،‌ پینوکیوی عصر دیجیتال!
هوش مصنوعی، ابزاری شگفت‌انگیز که همزمان قادر است با اطمینانی فریبنده، پاسخ‌های ساختگی و بی‌اساس تولید کند. این پدیده، که به «توهم» شهرت یافته است، یک خطای تصادفی نیست، بلکه ریشه در معماری بنیادین این سامانه‌ها دارد. پژوهشی که در چهارم سپتامبر ۲۰۲۵ (هفته پیش) توسط OpenAI و دانشگاه فناوری جورجیا منتشر شد، آشکار می‌سازد که این گزافه‌گویی دیجیتال، پیامد مستقیم معیارهای ارزیابی است که پاسخ‌ها را صرفاً به دو دسته درست یا نادرست تقسیم می‌کنند.
ادامه مطلب

چالش‌ها و راهکارهای صنعت خودرو ایران در یک همایش ویژه

چالش‌ها و راهکارهای صنعت خودرو ایران در یک همایش ویژه
صنعت خودرو ایران در شرایط کنونی با مجموعه‌ای از چالش‌های پیچیده روبرو است؛ از تحریم‌های بین‌المللی و فشارهای اقتصادی گرفته تا مشکلات داخلی و ناپایداری سیاست‌های صنعت خودرو. همایش «استراتژی صنعت خودرو در سایه جنگ» با هدف بررسی وضعیت فعلی و ارائه راهکارهای عملیاتی برگزار شد. این همایش فرصتی بود برای گردهمایی سیاست‌گذاران، تولیدکنندگان و کارشناسان جهت تحلیل مشکلات و ارائه پیشنهاداتی برای نجات و توسعه این صنعت استراتژیک.
ادامه مطلب