تکنوکراسی فراموش‌شده؛ اگر رضا نیازمند امروز بود چه می‌کرد؟

تکنوکراسی فراموش‌شده؛ اگر رضا نیازمند امروز بود چه می‌کرد؟
در میانه‌ی بحث‌های داغ درباره مسیر توسعه ایران، یاد نام مردی زنده می‌شود که از نخستین طراحان صنعتی‌شدن ایران بود؛ دکتر رضا نیازمند، مهندس، مدیر و اندیشمندی که پایه‌گذار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یکی از معماران صنعتی‌سازی دهه ۴۰ شمسی به شمار می‌آید.
ادامه مطلب

از میراث کوروش تا مسیر نو اقتصاد ایران

از میراث کوروش تا مسیر نو اقتصاد ایران
هفتم آبان، روز بزرگداشت کوروش کبیر، یادآور اندیشه‌ای است که در آن حکمرانی با خرد، اعتماد و آینده‌نگری معنا می‌یافت. کوروش نه تنها بنیان‌گذار نخستین دولت منسجم در تاریخ ایران بود، بلکه الگویی از مدیریت انسان‌محور و تاب‌آور را در دشوارترین شرایط تاریخی به‌جا گذاشت. در روزگاری که ایران با بحران‌های سیاسی و اقتصادی روبه‌روست، بازخوانی منش و اندیشه‌ی او بیش از هر زمان دیگری ضروری است. او باور داشت که قدرت پایدار از عدالت و خرد به‌دست می‌آید، نه از فشار و ترس ـ همان نگاهی که امروز در اقتصاد و صنعت نیز باید احیا شود.
ادامه مطلب

اقتصاد ایران در آستانه تصمیم‌های نو؛ از تأمین مالی تا تاب‌آوری صنعتی

اقتصاد ایران در آستانه تصمیم‌های نو؛ از تأمین مالی تا تاب‌آوری صنعتی
اقتصاد ایران در نقطه‌ای قرار گرفته است که هر تصمیم کوچک در سطح بنگاه‌ها می‌تواند پیامدهای بزرگی در سطح ملی داشته باشد. با فعال شدن «مکانیسم ماشه» و تشدید فشارهای بین‌المللی، بخش تولید و صنعت کشور به‌ویژه صنعت خودرو، بیش از هر زمان دیگر نیازمند بازآرایی ذهنی و ساختاری است. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، تلاش کردند با چابکی و مدیریت هزینه‌ها از بحران عبور کنند؛ اما تجربه جهانی نشان می‌دهد که «چابکی» بدون «تاب‌آوری» نمی‌تواند راه‌حل پایدار باشد.
ادامه مطلب

تاب‌آوری خودروسازی پس از ماشه؛ قلبی با دو ریتم: ماراتن و سرعت

تاب‌آوری خودروسازی پس از ماشه؛ قلبی با دو ریتم: ماراتن و سرعت
این نوشتار که از آسیب‌شناسی تا ارائه راه‌حل‌های کاربردی را در بر می‌گیرد، به این پرسش بنیادین می‌پردازد که کدام ابعاد تاب‌آوری باید در کانون توجه و اولویت‌بندی راهبردی برای تقویت ظرفیت‌های سازمانی قرار گیرند؟  از آنجا که نقطه آغازین تقویت تاب‌آوری برای هر سازمان بر اساس زمینه فعالیت و موقعیت آن متفاوت است، این فرآیند طبیعتی چندوجهی دارد. از این رو، نوشتار حاضر چارچوبی علمی و کاربردی برای معماری نوین تاب‌آوری ملی خودروسازی پیشنهاد می‌کند تا زمینه را برای گفتمان‌های سازنده و سیاست‌گذاری‌های مؤثر همه ذینفعان در این خصوص فراهم آورد.
ادامه مطلب

اقتصاد و صنعت ایران در مسیر نو

اقتصاد و صنعت ایران در مسیر نو
در شرایط حساس کنونی و در آستانه تحولات مهم اقتصادی، اندیشکده خودرو با همکاری شرکت سایپا و انجمن قطعه‌سازان همگن تهران برگزار می‌کند: نشست نخبگانی «پس از ماشه» با حضور جمعی از اساتید برجسته اقتصاد و صنعت کشور. این همایش فرصتی است برای گفت‌وگوی مستقیم میان نخبگان اقتصادی، مدیران بنگاه‌ها و سیاست‌گذاران درباره آینده اقتصاد و صنعت ایران در مسیر نو.
ادامه مطلب

انتخاب محصول در صنعت خودروی ایران؛ کلید موفقیت یا شکست

انتخاب محصول در صنعت خودروی ایران؛ کلید موفقیت یا شکست
صنعت خودروی ایران طی نیم‌قرن اخیر با تغییرات فناورانه، اقتصادی و مدیریتی متعددی مواجه بوده است. در این مسیر، عوامل بیرونی مانند محدودیت‌های واردات، نوسانات ارزی، و سیاست‌های صنعتی بر عملکرد شرکت‌ها تأثیرگذار بوده‌اند. با وجود این، تاریخ نشان داده است که موفقیت یا شکست شرکت‌ها اغلب نه تنها به توان تولید و فناوری، بلکه به «انتخاب درست محصول در زمان مناسب» بستگی دارد. نمونه‌های متعددی از خودروهایی که با کیفیت فنی خوب اما انتخاب نامناسب، فروش پایینی داشتند، در بازار ایران وجود دارد.
ادامه مطلب

اقتصاد ایران در چهارراه تصمیم: از فشار تا فرصت

اقتصاد ایران در چهارراه تصمیم: از فشار تا فرصت
با فعال شدن دوباره مکانیسم ماشه، اقتصاد ایران در برابر دور تازه‌ای از فشارهای بیرونی و نااطمینانی قرار گرفته است. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اگرچه اقتصاد کشور آسیب‌پذیر بوده، اما در عین حال توانسته به تدریج خود را با شرایط محدودیت تطبیق دهد. با این حال، مسیر پیش‌رو نیازمند تصمیم‌های تازه‌ای است. چهار پرسش کلیدی در مرکز این تحولات قرار دارد که پاسخ به آن‌ها می‌تواند نقشه راه اقتصاد ایران در سال‌های آینده باشد.
ادامه مطلب

تولید در ایران؛ میان محدودیت تحریم‌ها و ناهماهنگی سیاست‌های داخلی

تولید در ایران؛ میان محدودیت تحریم‌ها و ناهماهنگی سیاست‌های داخلی
تولید در ایران امروز در نقطه‌ای بحرانی قرار دارد؛ نقطه‌ای که نه تنها محدودیت‌های بین‌المللی، بلکه کمبود هماهنگی در سیاست‌گذاری داخلی، توان رقابتی فعالان اقتصادی را به شدت کاهش داده است. تحریم‌ها، محدودیت در واردات مواد اولیه و تجهیزات، ناترازی انرژی، مشکلات زیرساختی و کمبود نقدینگی، تولیدکنندگان را در شرایطی قرار داده که هر تصمیم استراتژیک با ریسک بالا همراه است.
ادامه مطلب

بازتولید رانت در غیاب سیاست‌گذاری کارآمد

بازتولید رانت در غیاب سیاست‌گذاری کارآمد
پایان ثبت‌نام مرحله جدید فروش محصولات ایران‌خودرو بار دیگر چالش‌های ساختاری تصمیم‌سازی در صنعت خودرو را نمایان کرد. طبق آمار رسمی، در این طرح بیش از ۵ میلیون و ۶۵۵ هزار نفر برای خرید تنها ۷۳ هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۹۰ درصد از متقاضیان در گروه عادی قرار دارند، اما سهم اختصاص‌یافته به آنان تنها ۳۰ درصد از کل عرضه است؛ به بیان دیگر، شانس موفقیت برای هر متقاضی عادی کمتر از ۰.۵ درصد برآورد می‌شود.
ادامه مطلب

بابک زنجانی و صنعت خودرو؛ بازگشت سرمایه یا بازتولید بحران؟

بابک زنجانی و صنعت خودرو؛ بازگشت سرمایه یا بازتولید بحران؟
در روزهایی که واگذاری سهام خودروسازان دوباره به تیتر نخست رسانه‌ها بازگشته، نامی قدیمی و جنجالی بار دیگر بر سر زبان‌هاست: بابک زنجانی. مردی که در دهه‌ی نود شمسی، نماد اقتصاد سایه و پرونده‌های کلان نفتی شد، حالا برخی زمزمه‌ها از تمایل یا تلاشش برای ورود به صنعت خودرو سخن می‌گویند. اما آیا چنین بازگشتی ممکن و اصولاً موجه است؟
ادامه مطلب