با اخلاق برانیم

با اخلاق برانیم
امروز چهارم فروردین ماه وزیر کشور در استان البرز از کاهش ۲۷۰ نفری کشته های تصادفات به ۱۶۰ نفر احساس رضایت و خوشحالی کرده و همین مقدار را هم مایه تاسف دانسته است. اما دو روز قبل دوم اسفندماه سخنگوی پویش «نه به تصادف!» وزارت بهداشت گفته بود: از ۲۵ اسفند تا ۲ فروردین،  ۲۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و اگر امروز اظهار نظر جدیدی کنند ممکن است اعداد بیشتر هم شده باشد. 
ادامه مطلب

کاربرد هوش مصنوعی در خطوط تولیدی

کاربرد هوش مصنوعی در خطوط تولیدی
بطور کلی، سه فناوری یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق، تکنیک‌های هوش مصنوعی هستند که در صنعت تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از کاربردهای اصلی یادگیری ماشین در تولید، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده (Predictive Maintenance)  است. این مورد از بزرگ‌ترین فناوری‌های رو به رشد یادگیری ماشین در تولید خواهد بود که با استفاده از آن از سال 2020 تا 2025 میلادی، ارزش بازار 38 درصد افزایش خواهد داشت.
ادامه مطلب

از بیم تا امید؛ کاربست هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی ایران

از بیم تا امید؛ کاربست هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی ایران
صنعت خودروسازی ایران یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های کشور است، که با پیاده‌سازی فناوری‌های هوش مصنوعی می‌تواند متحول شود. موضوعاتی نظیر یادگیری ماشینی، رباتیک و برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا (IoT) که همگی فرآیندهای تولید را بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند با پیش‌بینی خرابی‌های تجهیزات قبل از وقوع، زمان خرابی را تا حد زیادی کاهش دهد، بنابراین برنامه‌های تولید را بهینه کرده و هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند.
ادامه مطلب

خانه خودروی ایران؛ این خانه را کجا بنا کنیم؟

خانه خودروی ایران؛ این خانه را کجا بنا کنیم؟
خانه کارکردهای مختلفی دارد؛ مکانی امن برای به آرامش رسیدن و محلی برای جمع شدن و گفتگو کردن است؛ اعضای خانواده می‌توانند مسائل و مشکلات خود را طرح کنند از هم مشورت بخواهند و با همفکری به راه‌حل مطمئن برسند. صنعت خودرو همچون یک خانواده بزرگ است؛ البته «بدون خانه»! فرزندانش از هم گسیخته‌اند و مشکلات فراوانی دارند؛ برخی دچار سوء تغذیه و برخی دیگر «پیر بچه» شده‌اند! به طوری که قادر نیستند بدون حمایت زندگی کنند! نادرند فرزندانی که بلوغ یافته و قادرند بر اساس توانمندی‌هایشان مستقلانه زندگی کنند!
ادامه مطلب

منزل خیامی‌ها کجا بود؟

منزل خیامی‌ها کجا بود؟
یک روز آقای خیامی به من گفت: «فردا صبح ساعت چهار در منزل ما بیا.» منزل ایشان در میدان الف، بغل پالادیوم (زعفرانیه فعلی) بود. شما دست چپ را که نگاه کنید یک دیوار خیلی کشیده‌ بلندی هست. همین سمت چپ میدان الف. منزل آقای محمود خیامی بود. دیوارهای آن الان کمی ترک برداشته است. سر چهارراه آن در ورودی پایین حیاط معلوم است که خانه‌ سالمندان هم شده است.
ادامه مطلب

ماندن در «وضعیت دنده‌ای»!

ماندن در «وضعیت دنده‌ای»!
«وضعیت دنده‌ای» توصیف حالتی است که سیستم‌ها (چرخ دنده‌ها) الزاماً به صورت دستی درگیر می‌شوند؛ هیچ سامانه برای درگیر کردن سیستم‌ها (چرخ دنده‌ها) به صورت خودکار وجود ندارد؛ اگر مهارت کافی در تعویض دنده نداشته باشیم صدای ناهنجار درگیری آنها بلند می‌شود و اگر به موقع دنده‌ها تعویض نشوند؛ خواهند مُرد!
ادامه مطلب

خودروسازی چه در چنته دارد؟

خودروسازی چه در چنته دارد؟
پیش از انقلاب بازار خودرو رقابتی‌تر و واردات آزاد بود. ایرانی‌ها از روابط سیاسی بازتر و قدرت خرید بالاتری بهره‌مند بودند. این شرایط باعث شد که جنرال موتورز به سرمایه‌گذاری در ایران و تاسیس اولین خطوط تولید پیشرفته خارج از آمریکا تشویق شود. بعدها در دهه 40 بود که انگلیسی‌ها به ایران آمدند. کارخانه‌ صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو)  تحت لیسانس کمپانی تالبوت از زیرمجموعه‌های روتس انگلیس در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی تاسیس شد. البته پیش از این نیز ایرانیان مشغول تولید نخستین محصولات شرکت فیات ایران بودند. سایپا نیز در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد.  
ادامه مطلب

«صنعت خودرو» میزبان دانشجویان

«صنعت خودرو» میزبان دانشجویان
صنعت خودرو در سطح جهان یکی از موضوعات مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است، به‌طوری که رشد یا رکود این صنعت همیشه همگام با رشد و یا رکود شاخص‌های اقتصاد جهانی بوده است. کل درآمد صنعت خودرو در جهان 3 هزار میلیارد دلار است که 3 درصد سهم GDP جهان را به خود اختصاص داده است و حدود 60 میلیون نفر در این صنعت در جهان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارند. همچنین این صنعت حدود 750 میلیارد دلار برای کشورها و دولت‌ها درآمدزایی دارد که رتبه اول درآمدزایی دولت‌هاست و به عنوان لوکوموتیو اقتصاد به شمار می‌رود؛ درواقع خودروسازی پیشران 60 صنعت دیگر است.
ادامه مطلب

ایران کارخانه تولید و تامین «مهندس» در جهان

ایران کارخانه تولید و تامین «مهندس» در جهان
ایران سرزمین گنجینه‌های ناپیداست! از قدمت بگیر تا متخصص؛ ناپیدا در ایران و هویدا در سایر ممالک!  از آغاز قلم فرسایی هردوت تا دیگر کاتبین تاریخ. اگر بگویم که عظیم‌ترین گنجینه کشف نشده تاریخ در بخشی از محدوده جغرافیای این سرزمین چهار فصل پنهان است شاید از تعجب اسیر افکاری مشوش شوید. اما این جمله بر اساس استناد و دست نوشته‌ها و سنگ نگاره‌های کشف شده است، که در امتداد زمان ثروتی مدفون در زمین و یا پنهان در غاری است که میزان آن همچون مکانش بر ما پوشیده است. این ثروت توسط ثروت آفرینان خلق شده ثروت آفرینانی که بعضاً در درازای تاریخ گمنام مانده‌اند.
ادامه مطلب

مهاجرت در جستجوی جاه‌طلبی

مهاجرت در جستجوی جاه‌طلبی
امروزه کمتر می‌توان مهندس ایرانی‌ای را یافت که به فکر مهاجرت به منطقه‌ای دیگر برای یافتن شغل، بهره‌برداری کامل از دانش و مهارت‌های خود یا دلایل شخصی نباشد. کمبود جهانی نیروی انسانی در حوزه مهندسی، چالشی پیچیده و چندلایه را پیش روی جهان قرار داده است. در کشورهای در حال توسعه، عواملی مانند ضعف زیرساخت‌ها، کمبود فرصت‌های شغلی، محدودیت‌های مالی و پدیده مداوم «فرار مغزها» به‌شدت مانع پیشرفت در تأمین نیازهای اساسی ملی شده‌اند.
ادامه مطلب