چقدر آماده تغییریم؟

چقدر آماده تغییریم؟
به نظر می‌رسد رویکرد یونسکو، حاصل ترسی جهانی‌ست که از تقابل بشر با ابهامی بزرگ نشات می‌گیرد. آنچه مهم است، آمادگی ما برای تغییر است؛ در این مسیر ما در اندیشکده تغییر را از خودمان شروع کرده‌ایم، ماژول‌های یادگیری مدرنِ واحد آموزش اندیشکده خودرو، شروع این ماجراست و توانمندسازی ذی‌نفعان و جامعه پیرامونی مسئولیت و تعهدمان است، دعوتتان می‌کنیم در این مسیر سبز همراهمان باشید.
ادامه مطلب

گفتمانی بین‌بخشی برای هوای پاک: خودرو، حمل‌ونقل و پیامدهای سلامت

گفتمانی بین‌بخشی برای هوای پاک: خودرو، حمل‌ونقل و پیامدهای سلامت
بدون شک نمی توان در کلان‌شهرهای امروزه زندگی کرد ولی از اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان و کیفیت کلی زندگی چشم‌پوشی کرد. متأسفانه، شهرهای بزرگ ایران شاهد واقعیت تلخ این نگرانی زیست‌محیطی هستند که هر ساله جان‌های بی‌شماری را از دست می‌دهند. ماهیت چندوجهی آلاینده‌ها، از سروصدای محیط گرفته تا آلاینده‌های متعدد هوا، شدت این خطرات بهداشتی را تشدید می‌کند. منشاء آلودگی هوا در کلان‌شهرها عمدتاً از حوزه حمل‌ونقل و صنایع مجاور ناشی می‌شود، و مدت‌هاست که سایه تاریک هزینه‌های سلامت مرتبط با آلودگی هوا بر شهرهای ایران گسترده‌تر می‌شود.
ادامه مطلب

مدیران عامل و چالش نادیده گرفتن فرهنگ پایداری دیجیتال

مدیران عامل و چالش نادیده گرفتن فرهنگ پایداری دیجیتال
"فرهنگ؛ استراتژی را در صبحانه می‌بلعد" عبارتی پر محتوی که اولین بار توسط پیتر دراکر؛ بنیان‌گذار مدیریت نوین دنیا مطرح شده است و اهمیت موضوع فرهنگ را بیان می‌نماید. عامل مهمی که اغلب مدیران عامل بدان توجه نکرده و تاکیدی بر بازآفرینی آن نداشته ولی باعث شده است؛ بارها شکست و عدم موفقیت برنامه‌های تحول سازمانی و عدم تحقق استراتژی‌ها، تجربه شود. تغییر فرهنگ سازمانی بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از برنامه‌ها و استراتژی تحول سازمانی می‌باشد و تا بستر فرهنگی مناسب فراهم نشود این مهم محقق نخواهد شد. چند سالی است که کسب و کارها درگیر دو چالش بنیادین پایداری و تحول دیجیتال شده‌اند.
ادامه مطلب

یادی از دکتر جمشید ناظمی

یادی از دکتر جمشید ناظمی
اگر بادقت موضوع «استراتژی در صنعت خودرو» را پیگیری کرده باشیم، حتماً به نام دکتر جمشید ناظمی برخورده‌ایم؛ کسی که خود را این‌گونه معرفی کرده است: «اینجانب جمشید ناظمی مدرس دانشگاه و مشاور در حوزه مهندسی صنایع و مدیریت هستم. علایق کاری من به طراحی مکانیزم‌های تحول سازمان و سیستم‌های تولیدی با هدف توسعه سازمانی منعطف و نوآور است.
ادامه مطلب

پایداری صنعت خودرو در عصر تحول دیجیتال

پایداری صنعت خودرو در عصر تحول دیجیتال
عصر صنعتی باعث موفقیت اقتصادی گردید بطوریکه میلیون‌ها نفر را با موفقیت از فقر نجات داد. اگرچه این موفقیت اقتصادی باعث تخریب محیط‌زیست و منابع سیار زمین شده است؛ ولی این سوال را مطرح کرده که آیا آسیب به محیط زیست، برای پایداری اقتصادی ضروری بوده است. از منظر پایداری، مضرات از بین رفتن ارزش مشترک ذی‌نفعان، بیش از فواید آن است. چرا که عدم توجه به موضوع پایداری، منجر به افزایش نابرابری‌های اجتماعی، تخریب محیط‌زیست، هدر رفتن منابع طبیعی زمین و رفاه مردم به خصوص در جوامع محلی می‌شود.
ادامه مطلب

آینده‌سازی یا آینده‌فروشی در جاده مخصوص!

آینده‌سازی یا آینده‌فروشی در جاده مخصوص!
جاده مخصوص تنها یک جاده نیست، بلکه بستری برای پیوند امید، نوآوری و تلاش است. جاده مخصوص نه صرفاً چند شرکت یا ساختمان، بلکه سکوی پرتاب رؤیاهای مهندسی جوانان است که آینده را خلق می‌کنند، نه پیش‌بینی. اکنون زمان آن رسیده تا با خلاقیت و جسارت، ظرفیت‌های پنهان را احیا کرده و مأموریتی نو برای ساخت آینده‌ای بهتر تعریف کنیم.
ادامه مطلب

ابتکارات عملی شرکت‌های خودروسازی در حوزه پایداری

ابتکارات عملی شرکت‌های خودروسازی در حوزه پایداری
صنعت خودرو در حال حاضر دستخوش تحولی است که شامل ترکیبی از مهارت‌‌‌های مهندسی سنتی و فناوری اطلاعات است. متقاضیانی که با مشخصات مورد نیاز مطابقت دارند، نه‌تنها در خودروسازی بلکه در تمام صنایع تقاضای بالایی دارند، چرا که تحولات این حوزه به طور موازی توسعه می‌‌‌یابد. با اضافه شدن نیاز به پایداری، وضعیت تاریک به‌نظر می‌‌‌رسد. نظرسنجی ما نشان می‌دهد، اکثر سازمان‌های خودروساز (55 درصد) به عنوان یک استراتژی غالب تلاش دارند سطح کارکنان فعلی‌‌‌شان را ارتقا بخشیده و مهارت‌‌‌های جدید را آموزش دهند.
ادامه مطلب

صنعت خودرو ۲۰۲۵: سالی که نوآوری برای بقا اجباری می‌شود

صنعت خودرو ۲۰۲۵: سالی که نوآوری برای بقا اجباری می‌شود
در سال ۲۰۲۵، صنعت جهانی خودروسازی با نامطمئنی‌های بیشتری در زمینه رشد بازار، فناوری و پویایی‌های ژئوپلتیکی روبه‌رو خواهد شد. این صنعت تحولی عمیق را تجربه خواهد کرد که ناشی از پیشرفت‌های فناورانه، تغییرات در ساختار بازار و پیچیدگی‌های سیاسی خواهد بود. بازارهای نوظهوری همچون کشورهای آسه‌آن، مکزیک و هند با افزایش ظرفیت تولید، در مسیر رشد قرار خواهند گرفت، در حالی‌که غرب و چین به رقابت سیاسی و صنعتی ادامه خواهند داد. اروپا با چالش‌هایی مانند کاهش توان خرید و عدم‌قطعیت سیاست‌گذاری روبه‌رو خواهد شد و امریکا با سیاست "احیای ساخت امریکا" رویکردی سرسختانه‌تر در برابر چین اتخاذ خواهد کرد.
ادامه مطلب

همگرایی اندیشه‌ها چراغ راه صنعت خودرو

همگرایی اندیشه‌ها چراغ راه صنعت خودرو
تصمیم‌گیری در خصوص اولویت‌بندی صنایع، مستلزم هم‌افزایی نظام‌مند و تبادل نظر میان ذی‌نفعان کلیدی است. در حال حاضر، صنعت خودروسازی بین‌الملل و حوزه‌های وابسته به آن در مسیر گذار به سوی حمل‌ونقل پاک و پایدار قرار دارند. این تحول، نه تنها به کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کند، بلکه چارچوبی برای تطبیق با الزامات زیست‌محیطی و رقابت‌پذیری جهانی فراهم می‌آورد.  در این میان، کشور چین با سرعتی بی‌سابقه و راهبردهای جامع، جایگاه خود را به‌عنوان پیشرو بی‌رقیب در بازار خودروهای برقی تثبیت کرده است.
ادامه مطلب

آیا قاره کهن می‌تواند به بازی برگردد؟

آیا قاره کهن می‌تواند به بازی برگردد؟
غیرقابل‌انکار است که اتحادیه اروپا، روزگاری پیشتاز در عرصه مهندسی و نوآوری، اکنون در رقابت با ایالات متحده و چین در حوزه فناوری‌های پیشرفته و نوظهور با مشکلات جدی روبرو شده است. شواهد موجود حاکی از آن است که این اتحادیه جایگاه برتر خود را در برخی از صنایع کلیدی، به‌ویژه صنعت خودروسازی، به تدریج از دست داده و برای بازگشت به صدر جدول جهانی نیازمند تحولات بنیادین است.
ادامه مطلب