انتخاب محصول در صنعت خودروی ایران؛ کلید موفقیت یا شکست

انتخاب محصول در صنعت خودروی ایران؛ کلید موفقیت یا شکست
صنعت خودروی ایران طی نیم‌قرن اخیر با تغییرات فناورانه، اقتصادی و مدیریتی متعددی مواجه بوده است. در این مسیر، عوامل بیرونی مانند محدودیت‌های واردات، نوسانات ارزی، و سیاست‌های صنعتی بر عملکرد شرکت‌ها تأثیرگذار بوده‌اند. با وجود این، تاریخ نشان داده است که موفقیت یا شکست شرکت‌ها اغلب نه تنها به توان تولید و فناوری، بلکه به «انتخاب درست محصول در زمان مناسب» بستگی دارد. نمونه‌های متعددی از خودروهایی که با کیفیت فنی خوب اما انتخاب نامناسب، فروش پایینی داشتند، در بازار ایران وجود دارد.
ادامه مطلب

اقتصاد ایران در چهارراه تصمیم: از فشار تا فرصت

اقتصاد ایران در چهارراه تصمیم: از فشار تا فرصت
با فعال شدن دوباره مکانیسم ماشه، اقتصاد ایران در برابر دور تازه‌ای از فشارهای بیرونی و نااطمینانی قرار گرفته است. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اگرچه اقتصاد کشور آسیب‌پذیر بوده، اما در عین حال توانسته به تدریج خود را با شرایط محدودیت تطبیق دهد. با این حال، مسیر پیش‌رو نیازمند تصمیم‌های تازه‌ای است. چهار پرسش کلیدی در مرکز این تحولات قرار دارد که پاسخ به آن‌ها می‌تواند نقشه راه اقتصاد ایران در سال‌های آینده باشد.
ادامه مطلب

تولید در ایران؛ میان محدودیت تحریم‌ها و ناهماهنگی سیاست‌های داخلی

تولید در ایران؛ میان محدودیت تحریم‌ها و ناهماهنگی سیاست‌های داخلی
تولید در ایران امروز در نقطه‌ای بحرانی قرار دارد؛ نقطه‌ای که نه تنها محدودیت‌های بین‌المللی، بلکه کمبود هماهنگی در سیاست‌گذاری داخلی، توان رقابتی فعالان اقتصادی را به شدت کاهش داده است. تحریم‌ها، محدودیت در واردات مواد اولیه و تجهیزات، ناترازی انرژی، مشکلات زیرساختی و کمبود نقدینگی، تولیدکنندگان را در شرایطی قرار داده که هر تصمیم استراتژیک با ریسک بالا همراه است.
ادامه مطلب

بازتولید رانت در غیاب سیاست‌گذاری کارآمد

بازتولید رانت در غیاب سیاست‌گذاری کارآمد
پایان ثبت‌نام مرحله جدید فروش محصولات ایران‌خودرو بار دیگر چالش‌های ساختاری تصمیم‌سازی در صنعت خودرو را نمایان کرد. طبق آمار رسمی، در این طرح بیش از ۵ میلیون و ۶۵۵ هزار نفر برای خرید تنها ۷۳ هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۹۰ درصد از متقاضیان در گروه عادی قرار دارند، اما سهم اختصاص‌یافته به آنان تنها ۳۰ درصد از کل عرضه است؛ به بیان دیگر، شانس موفقیت برای هر متقاضی عادی کمتر از ۰.۵ درصد برآورد می‌شود.
ادامه مطلب

بابک زنجانی و صنعت خودرو؛ بازگشت سرمایه یا بازتولید بحران؟

بابک زنجانی و صنعت خودرو؛ بازگشت سرمایه یا بازتولید بحران؟
در روزهایی که واگذاری سهام خودروسازان دوباره به تیتر نخست رسانه‌ها بازگشته، نامی قدیمی و جنجالی بار دیگر بر سر زبان‌هاست: بابک زنجانی. مردی که در دهه‌ی نود شمسی، نماد اقتصاد سایه و پرونده‌های کلان نفتی شد، حالا برخی زمزمه‌ها از تمایل یا تلاشش برای ورود به صنعت خودرو سخن می‌گویند. اما آیا چنین بازگشتی ممکن و اصولاً موجه است؟
ادامه مطلب

پیش‌بینی آینده خودروسازی ایران: غیب‌گویی یا آینده‌نگاری؟

پیش‌بینی آینده خودروسازی ایران: غیب‌گویی یا آینده‌نگاری؟
"قطعیت در پیش‌بینی" از ویژگی‌های پزوهشگری و مهندسی نیست و چنین ادعایی بیشتر به قلمرو فال بینی تعلق دارد. اگرچه پژوهشگران نیز از واژه "پیش‌بینی" استفاده می‌کنند، اما اصول کارشان با غیب‌گویی فال‌گیران بیگانه است. آینده‌نگاری علمی نه بر ابهام و حدس، بلکه بر سناریوهای روشن، مفروضات شفاف و مدل‌های احتمالاتی استوار است. مرز میان پژوهش و خیال‌پردازی را تسلط بر علم احتمالات، شفافیت پیش‌فرض‌ها و اتکا به برآوردهای تخصصی تعیین می‌کند. با این حال، تجمیع دانش تخصصی به‌تنهایی دقت آینده‌نگاری را تضمین نمی‌کند.
ادامه مطلب

مورفولوژی خودروساز موفق؛ از امروز ۲۰۲۵ تا فردای ۲۰۳۰

مورفولوژی خودروساز موفق؛ از امروز ۲۰۲۵ تا فردای ۲۰۳۰
خودروساز موفق آینده کیست؟ پرسشی که زمانی پاسخی روشن و بدیهی در مرزهای ظرفیت بالای تولید، توانمندی مهندسی و اعتبار برند می‌جست، امروز به مفهومی دشوار در ادبیات صنعت خودرو بدل شده است؛ چراکه تحولات فناوری، دگرگونی زنجیره ارزش جهانی، گذار به الگوهای نوین حمل‌ونقل و تغییرات سیاسی، چارچــــــوب‌های گذشته را بنیاداً تغییر داده و تعاریف پیشین دیگر کارآمد نیستند و بازاندیشی در مفاهیم حمل‌ونقل و خودروسازی را الزامی کرده‌اند. 
ادامه مطلب

ورای «ماشه»: سرمایه‌ای به نام «آینده جمعی»

ورای «ماشه»: سرمایه‌ای به نام «آینده جمعی»
آینده جمعی، ارزشمندترین سرمایه هر ملت به شمار می‌رود؛ سرمایه‌ای که ارزش آن با میزان مشارکت همگانی در ساخت آن نسبت مستقیم دارد. مشارکت عمومی، آینده را شکوفا می‌سازد، حال آنکه بی‌تفاوتی آن را بی‌ثمر می‌کند. پیمودن این مسیر، وظیفه یک گروه خاص نیست، بلکه بر همت تمامی اقشار جامعه استوار است: از کارگر و کشاورز تا دانشجو و مهندس، و از کارآفرین و سرمایه‌گذار تا سیاست‌گذار و صنعتگر. رفاه پایدار، جز بر شالوده یک اقتصاد پویا و صنعتی استوار نمی‌گردد و تحقق آن، در گرو ایمان جمعی به تولید ملی و تلاشی منسجم برای تحقق این باور است.
ادامه مطلب

تأثیرِ بازگشتِ تحریم‌های بین‌المللی بر زیست‌بوم صنعت خودرو ایران

تأثیرِ بازگشتِ تحریم‌های بین‌المللی بر زیست‌بوم صنعت خودرو ایران
بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که در روزهای پایانی سپتامبر ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد، از طریق چهار کانال اصلی (محدودیت‌های بانکی و ارزی، انسداد دارایی‌ها، محدودیت در بیمه و ترانزیت بین‌المللی، و منع انتقال فناوری حساس) به سرعت بر زنجیره تأمین خودرو فشار خواهد آورد. بخش‌هایی که بیشترین آسیب را می‌بینند عبارت‌اند از: واردات قطعات الکترونیکی و نیمه‌ساخته‌ها، خطوط تولید خودروسازان، و شبکه خدمات پس‌ازفروش؛ البته همزمان فرصت‌هایی برای بومی‌سازیِ هدفمند، رشد بازارِ پس‌فروش و تجدید ساختار تأمین نیز در پی خواهد داشت.  
ادامه مطلب

تأثیر تحریم‌ها و سیستم ماشه بر تولید

تأثیر تحریم‌ها و سیستم ماشه بر تولید
چندین سال از پدیده تحریم اقتصاد ایران گذشته است. تحریم ها که در انتهای دهه هشتاد به دلیل تشدید پروژه اتمی توسط دولت وقت ایجاد شد، تاثیرات زیادی را بر پارامترهای اقتصاد کلان ایران برجای گذاشت و تا امروز ادامه دارد. بطوریکه از سال 1390 الی 1398 میزان تولید ناخالص داخلی (میلیارد ریال به قیمت ثابت آمار بانک مرکزی) 38 درصد کاهش یافته و تشکیل سرمایه حدود 50 درصد کاهش یافته و مصرف 4 درصد کاهش داشته است. این در شرایطی است که جمعیت طی این دوره افزایش داشته است. لذا تولیدسرانه، مصرف سرانه و سرمایه گذاری سرانه باشدت بیشتری کاهش یافته است.
ادامه مطلب