همگرایی اندیشه‌ها چراغ راه صنعت خودرو

همگرایی اندیشه‌ها چراغ راه صنعت خودرو
تصمیم‌گیری در خصوص اولویت‌بندی صنایع، مستلزم هم‌افزایی نظام‌مند و تبادل نظر میان ذی‌نفعان کلیدی است. در حال حاضر، صنعت خودروسازی بین‌الملل و حوزه‌های وابسته به آن در مسیر گذار به سوی حمل‌ونقل پاک و پایدار قرار دارند. این تحول، نه تنها به کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کند، بلکه چارچوبی برای تطبیق با الزامات زیست‌محیطی و رقابت‌پذیری جهانی فراهم می‌آورد.  در این میان، کشور چین با سرعتی بی‌سابقه و راهبردهای جامع، جایگاه خود را به‌عنوان پیشرو بی‌رقیب در بازار خودروهای برقی تثبیت کرده است.
ادامه مطلب

آیا قاره کهن می‌تواند به بازی برگردد؟

آیا قاره کهن می‌تواند به بازی برگردد؟
غیرقابل‌انکار است که اتحادیه اروپا، روزگاری پیشتاز در عرصه مهندسی و نوآوری، اکنون در رقابت با ایالات متحده و چین در حوزه فناوری‌های پیشرفته و نوظهور با مشکلات جدی روبرو شده است. شواهد موجود حاکی از آن است که این اتحادیه جایگاه برتر خود را در برخی از صنایع کلیدی، به‌ویژه صنعت خودروسازی، به تدریج از دست داده و برای بازگشت به صدر جدول جهانی نیازمند تحولات بنیادین است.
ادامه مطلب

نبرد شاخص‌ها! در خودروسازی جهان

نبرد شاخص‌ها! در خودروسازی جهان
برای فهم تحولات این صنعت، تحلیل دقیق شاخص‌های گوناگون ضروری است؛ شاخص‌هایی که هر یک ابعاد متفاوتی از عملکرد و روندهای بازار را نشان می‌دهند. این ابزارها برای سیاست‌گذاران، مدیران ارشد، فعالان تجاری و سایر ذینفعان اهمیت زیادی دارند، زیرا امکان ارزیابی اندازه بازار، سلامت مالی، ظرفیت رشد و تحولات فناورانه را فراهم می‌کنند. امروزه پرسش‌های مهمی درباره آینده این صنعت مطرح است: آیا در کل بازار بین الملل به نقطه اوج فروش خودرو در انواع قوای محرکه نزدیک شده‌ایم؟ آیا رشد خودروهای برقی موجب کاهش سریع تقاضای نفت شده است؟ آیا چین در حال پیشی گرفتن از بازارهای غربی در تسلط بر صنعت خودروسازی است؟ 
ادامه مطلب

آیا غول‌های خودروسازی آلمانی می‌توانند از سایه چین بیرون بیایند؟

آیا غول‌های خودروسازی آلمانی می‌توانند از سایه چین بیرون بیایند؟
صنعت خودروسازی آلمان، که هنوز نماد فناوری و کیفیت در بسیاری از کشورهای جهان است، اکنون با بحرانی عمیق دست و پنجه نرم می‌کند. در حالی که برندهای آلمانی همچنان در بسیاری از کشورها جایگاهی ممتاز دارند، بازار چین (بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان) دیگر به آن‌ها روی خوش نشان نمی‌دهد. این تغییر روند، زنگ خطری جدی برای غول‌های خودروسازی اروپایی است.
ادامه مطلب

«وردک» صنعت خودرو!

«وردک» صنعت خودرو!
اگر پدیده‌ها و صنایع به "وردک"های ضروری مجهز نباشند در حرکتشان به مشکل بر می‌خورند. حال پرسش این است که صنعت خودرو باید به چه "وردک"هایی مجهز می‌شد؟ که نشده است؟  "وردک" لازم و ضروری این صنعت در آینده چیست؟  به تعبیری دیگر چه چیزی در جهیزیه صنعت خودرو کم است که چرخ آن به خوبی نمی چرخد؟
ادامه مطلب

هوا بس ناجوانمردانه آلوده ست!

هوا بس ناجوانمردانه آلوده ست!
نقل‌قول جالبی از مسعود تجریشی، معاون اسبق سازمان محیط‌زیست، درباره آلودگی هوای تهران دیدم؛ ایشان گفته که «علت اینکه در زمستان ۷۵ درصد ذرات در سطح پایین آسمان تجمع پیدا می‌کنند به کامیون‌ها و اتوبوس‌ها برمی‌گردد. گازوئیل مصرفی در ایران گوگرد دارد. اتوبوس‌های خوب ما بیرون شهر در حال ترددند و اتوبوس‌های قدیمی در داخل شهر! حتی اتوبوس‌های ایران ناسیونال ساخت قبل از انقلاب در تهران مشغول تردد و آلودگی هستند. کامیون‌های قدیمی مانند ماک، شب‌ها در تهران تردد دارند و باعث افزایش آلودگی می‌شوند.»
ادامه مطلب

ظرفیت‌های موجود را دریابیم! یادداشتی درباره کارخانه نوآوری پاریس و مدیرعامل ایرانی‌اش رکسانا ورزا

ظرفیت‌های موجود را دریابیم! یادداشتی درباره کارخانه نوآوری پاریس و مدیرعامل ایرانی‌اش رکسانا ورزا
در اقلیم کسب و کار خودروی ایران، هم ظرفیت‌های فیزیکی خالی بسیاری وجود دارد؛ هم ایده‌های بسیار کار آمد و هم ذخایر مدیریتی چونان رکسانا، اما سوله های بی سرنوشتی، ایده‌های  نیازموده و انسانهای به کنار واداشته شده، کار را بجایی نامطلوب رسانده، می‌توان با بکارگیری ظرفیتهای خالی، ایده‌های جدید و مدیران مجرب سرنوشتی دیگر برای خودروسازی رقم زد.
ادامه مطلب

مدیریت بر دل‌ها

مدیریت بر دل‌ها
هرچه به زمان برگزاری همایش «مدیریت بر دل‌ها» نزدیکتر می‌شویم؛ بیشتر به یاد مرحوم «مجتبی کاشانی» می‌افتیم. استاد مجتبی کاشانی در سال ۱۳۲۷ و در خانواده‌ای معمولی در مشهد پا به دنیا گذاشت تا آنکه پس از اخذ دیپلم برای تحصیل در رشته اقتصاد وارد دانشگاه شیراز شد و فوق لیسانس خود از مرکز مطالعات مدیریت وابسته به دانشگاه هاروارد دریافت کرد و دوره‌های صنعتی و مهندسی صنایع را نیز در کشور ژاپن گذارند.
ادامه مطلب

آینده فروشی در جاده مخصوص! گفتمانی پیرامون خودروهای برقی

آینده فروشی در جاده مخصوص! گفتمانی پیرامون خودروهای برقی
در حالی که پیشرفت‌های فناوری هم هیجان‌آورند و هم همراه با عدم قطعیت. برای بسیاری از خودروسازان، سودآوری در حوزه برقی سازی هنوز دور از دسترس است و آسیب‌پذیری‌های زنجیره تأمین ممکن است روند رشد را مختل کند. آینده‌ حمل و نقل پایدار پر از قطعیت و عدم قطعیتهای فن آوری ارجح است. دولت‌ها در سراسر جهان قوانین سختگیرانه‌تری برای کاهش انتشار گازها وضع کرده‌اند که خودروسازان را به سمت برقی‌سازی سوق می‌دهد ـ چه آماده باشند یا نه. پیشرفت‌های تکنولوژیکی با سرعتی شگفت‌آور رخ می‌دهند: باتری‌هایی با برد بیشتر و زمان شارژ کوتاه‌تر. اما آیا این نوآوری‌ها برای جذب سرمایه بخش خصوصی کافی خواهند بود؟
ادامه مطلب

از سوخت فسیلی به سیستم برقی؛ راهی هموار یا دشوار؟

از سوخت فسیلی به سیستم برقی؛ راهی هموار یا دشوار؟
بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که در حالی که زنجیره‌های تأمین در کشورهای غربی نسبت به سودآوری گذار برقی سازی تردید دارند، در شرق، به‌ویژه چین، رویکردی مثبت و امیدوارانه به این تغییر دیده می‌شود. آیا تضاد نگرشی شرق و غرب ناشی از فرضیات نادرست است یا تحلیل‌های اشتباه؟ آنچه مسلم است، آینده صنعت خودروهای برقی تنها به خود بخش خودروسازی محدود نمی‌شود؛ بلکه تحت تأثیر تعامل پیچیده‌ای از روندهای کلان جهانی و پیشرفت‌های فناورانه قرار دارد. همین پیچیدگی‌هاست که ارائه پیش‌بینی‌های دقیق درباره این گذار را دشوار می‌سازد.
ادامه مطلب