در نگاهی به سیر تحول طراحی خودرو، تصاویر گوناگونی در ذهن متبلور میشود: کادیلاکهای عظیمالجثه دهۀ پنجاه با خطوط جسورانه، خودروهای بیامو با ظرافت مهندسی و تناسبات موزون، فیاتهای کوچک ایتالیایی با طراحی پرنشاط و روح مدیترانهای، یا رولزرویس نماد تجمل و فراری تجسم سرعت در جادهها. این خودروها فراتر از وسیلهای برای جابجایی، تبلور روح فرهنگها و ارزشهای جوامعی هستند که در آن پا به عرصه وجود نهادهاند.با مشاهده یک خودرو، بسته به بصیرت جغرافیایی، مصرفکننده به سهولت درمییابد که این خودروها زاییده کدام سرزمیناند، گویی هویت ملی در تمامی عناصر بدنهشان نقش بسته است. بیشک، اصطلاحاتی چون «طراحی آمریکایی»، «طراحی آلمانی» یا «طراحی اروپایی» تعابیر خاص خود را دارد، زیرا هر یک گویش بصری بیهمتایی دارند که از عمق فرهنگ و ضروریات آن جامعه سرچشمه گرفته است.
کادیلاکهای باشکوه، پاسخی در مقطعی خاص به شبکۀ گسترده بزرگراههای آمریکای دهۀ ۵۰ و آرمان آمریکایی بودند که در آن قدرت مصرفگرایی به نشانهای از منزلت اجتماعی بدل شده بود. همزمان، فیاتهای ظریف، همراه ایدهآلی برای گذرگاههای باریک شهرهای کهن ایتالیا و خصلت پرشور ساکنانش قلمداد میشدند. بیامو با طراحی وقارآمیز و کیفیت بیبدیلش، تجلی خصوصیات محتاطانه و دقت آلمانی و متناسب با طبقۀ متوسط نوخاسته و کاربران اتوبانهای این سرزمین بود. در واقع، هر طراحی، بازتابی از جوهره زمان و مکان خویش بوده است. در گستره بینالمللی طراحی خودرو، مکاتب متمایز ملی شکل گرفتهاند که هر یک منعکسکننده ارزشها، اولویتها و میراث فرهنگی سرزمینهای خاستگاه این محصولات هستند. این مکاتب طراحی به خودروها شخصیتی یگانه میبخشند که فراسوی مشخصات فنی محض عمل میکنند و تجربهای منحصربهفرد برای مصرفکنندگان پدید میآورند. طراحان برجسته خودرو صرفاً به زیباسازی ظاهری اکتفا نمیکنند، بلکه وسایل نقلیهای را خلق میکنند که با اندیشه و ارزشهای فرهنگی آنها درآمیختهاند. بنابراین، هویت یک خودروی اصیل در طراحی آن تجلی مییابد و نمادی برای ترویج عناصر ویژه برگرفته از آن فرهنگ محسوب میشود. این بسته به واکاوی چالش رهبری خلاقانه، رویکردهای مسلط طراحی، جستجوی هویت متمایز و تعامل پویای بازار، فرهنگ و رفتار مصرفکننده در شکلدهی به آینده هویت خودرویی در چندین حوزه جغرافیایی تأثیرگذار میپردازد.
نوشته دکتر علی میرزایی سیسان
دانلود بسته دانشی در سایت اندیشکده خودرو
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی