من به درد شما نمی‌خورم!

من به درد شما نمی‌خورم!
کتاب این «فرسودۀ روزگار» برای دادن پاسخ به این پرسش‌های مقدر مردافکن است. تاکنون بیش از 70 جلد کتاب نوشته که اغلب‌شان کوششی برای پاسخ به همین سوالات است. درد دلش که باز می‌شود می‌گوید: «همه می‌آیند این آثار را می‌بینند و راحت از کنارشان رد می‌شوند» بیاد جمله اروین یالوم افتادم که می‌گفت: «من فقط وقتی هستم که تو مرا ببینی». اوضاع‌اش چنان نیست که گمان ببری مایل است از محل فروش کتاب‌هایش؛ متمول شود؛ که البته در سرزمین ما سودای خامیست! «کتاب و کتابخوانی»!
ادامه مطلب

انسان‌سازی؛ مهمترین وظیفه مدیریت

انسان‌سازی؛ مهمترین وظیفه مدیریت
در امور مدیریتی به ویژه آنجا که با انسان سروکار داریم، عوامل گوناگونی مثل سابقه‌ی تاریخی و فرهنگی، شرایط اجتماعی و اقتصادی و زمان و مکان در اعمال مدیریت نقش اساسی ایفا می‌کند. اگر چه علم و تجربه ثابت کرده که انسان در همه جای دنیا انسان است و اصول علمی حاکم بر پرورش، انگیزش و شناخت و پاسخگویی به نیازهای روحی او نیز می‌تواند کلیت داشته باشد؛ اما به هر حال ضرورت دارد که اصول علمی روابط انسانی را تلاش و تعدیل و تطبیق با محیط به کار گیریم تا بتوانیم به توصیه‌ها؛ روش‌ها و الگوهای مدیریتی یک جامعه و یا سازمان دست یابیم.
ادامه مطلب

بی‌خیال صنعت خودرو!

بی‌خیال صنعت خودرو!
تاریخ صنعتی نشان می‌دهد که صنعت خودروی ایران اغلب راه‌های فوق را آزموده است؛ استراتژی‌های بسیاری در طول چهار دهه برای این صنعت تهیه و تعریف شده است؛ به صورت نصفه و نیمه در استخر جهانی تن به آب زده (به عنوان مثال ایده تندر 90)؛ در مورد امداد غیبی نمی‌دانیم؛ اما می‌دانیم که سال‌ها تلاش شده تا با دستور درست شود که نشد و نشد! و نتیجه اینکه به حال خودش رها شده.
ادامه مطلب

دیواری به بلندای «استاندارد»

دیواری به بلندای «استاندارد»
هر چه از فواید «استاندارد»ها بگوییم کم گفته‌ایم؛ هر چند استانداردها عنصر ضروری زیرساخت‌های تکنولوژیکی و اقتصادی یک کشور هستند و به شدت بر توان رقابتی و استراتژی‌های شرکت‌ها تاثیر می‌گذارند. اما همین عنصر مفید با سخت‌گیری‌های غیر واقع بینانه می‌تواند به سد بلندی برای رونق تولید بدل شود. مهمترین رکن سخت‌گیری؛ اعمال قوانینی است که زمینه‌های آن وجود ندارد؛ برخی از اقدامات و تصمیمات نهادهای دولتی نه تنها کمکی به افزایش کیفیت تولید در واحدهای تولیدی نمی‌کند بلکه نیاز به نقدینگی را در این واحدها بیشتر هم کرده است.
ادامه مطلب

درنگی بر «گره کور واردات خودرو»

درنگی بر «گره کور واردات خودرو»
تنها اندکی پس از توییت عبدالناصر همتی که نوشت: «بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم؛ همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.» فرزین؛ رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: «یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادیم. این یک سیاست مستمر است و تا پایان سال ادامه خواهیم داد» در بیان وزیر اقتصاد دو نکته بسیار مهم وجود دارد؛ یکی باز کردن «گره کور واردات خودرو» و دیگری تأکید بر «عنصر رقابت»؛
ادامه مطلب

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش دوم)

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش دوم)
امروزه بیشتر شرکت‌های خودروسازی به جای تغییر در ضریب تولید خودروهای برقی، ترجیح می‌دهند به سمت «سوخت الکترونیکی» (Electrofuel) حرکت کنند. این فناوری در حال حاضر به عنوان راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. «سوخت الکترونیکی» جایگزین مصنوعی برای سوخت‌های فسیلی است که از هیدروژن و دی اکسید کربن ساخته می‌شوند. آن‌ها را می‌توان در موتورهای احتراقی سنتی استفاده کرد و با استفاده از شبکه‌هایی که از قبل وجود دارد توزیع کرد.
ادامه مطلب

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش اول)

«سوخت الکترونیکی» راهی برای مقابله با خودروهای برقی (بخش اول)
«خودروهای برقی» به عنوان یک دستاورد؛ در نگاه نخست فرصت بی‌بدلی در اختیار توسعه کسب و کار خودروسازی جهانی قرار داد؛ به ویژه که در سال‌های اخیر همواره نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد پایداری زیست‌محیطی و نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سراسر جهان را فراگرفته و منجر به افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی شده است. البته فقط مساله آلایندگی نیست، جنگ‌ها و تحولات عظیم ژئوپلیتیکی نیز موجب شده کشورها دغدغه تامین امن انرژی را بیش از پیش داشته باشند.
ادامه مطلب

استخدام داریم!

استخدام داریم!
کافیست سری به شهرک‌های صنعتی بزنیم؛ یا در همین حوالی جاده مخصوص نگاهی به سر درب شرکت‌های کوچک و بزرگ بچرخانیم؛ به وفور آگهی «استخدام کارگر ساده» را خواهیم دید! مساله کمبود نیروی کار، از کارگر ساده گرفته تا نیروی نخبه و متخصص، در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ و در نهایت بحرانی جدی برای آینده بخش صنعت کشور است. اگر کار به همین منوال پیش رود قطعاً اثرات مخربی بر تولیدات صنعتی ایران خواهد گذاشت؛ بنا بر آمار موجود تنها ۲۵ میلیون از جمعیت ۸۸ میلیونی ایرانی به کار اشتغال دارند؛ این در حالی است که ۴۲ میلیون از جمعیت ۸۴ میلیونی آلمان به کار اشتغال دارد! علت این اختلاف چیست؟
ادامه مطلب

مشکل «سوخت» فقط قیمت نیست!

مشکل «سوخت» فقط قیمت نیست!
بر اساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مصرف روزانه بنزین به حدود 112 میلیون لیتر رسیده که افزایشی چشمگیر بیش از 40 درصد نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد. این میزان مصرف بخش عمده‌ای (85 درصد) از سوخت مورد نیاز حمل‌ونقل سبک کشور را تشکیل می‌دهد. در مقابل، توان تولید بنزین در کشور با محدودیت‌هایی مواجه است. اگرچه ظرفیت اسمی تولید پالایشگاه‌های کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است، اما در عمل تنها بین 98 تا 104 میلیون لیتر در روز تولید می‌شود.
ادامه مطلب

در حکمرانی مطلوب، افکار جدید مهم هستند یا افراد جدید؟

در حکمرانی مطلوب، افکار جدید مهم هستند یا افراد جدید؟
در اواخر دهۀ 1960، وقتی چین تصمیم گرفت اقدامات لازم و تجربۀ ­شده بشری برای صنعتی شدن و رشد اقتصادی را به تدریج به مرحله اجرا درآورد، مائو و افراد کلیدی در اطراف او بودند که این تحول فکری را ایجاد کردند. آنها با مشاهدۀ تحولات جدید، این اعتماد به نفس را داشتند که افکار خود را با شرایط جدید جهانی منطبق کنند. همین نوع تغییر عیناً در دهۀ 1990 در شش کشور دیگر اتفاق افتاد: اندونزی، هند، ویتنام، ترکیه، مکزیک و برزیل. در عموم این کشورها طی سال­های پس از جنگ جهانی دوم، نقش سنگین دولت بر صنعت، بانکداری، کشاورزی، سرمایه گذاری، آموزش و دیگر ارکان حکمرانی سایه افکنده بود.
ادامه مطلب