«خصوصی‌سازی صنعت خودرو» بدون بازار رقابتی معنی ندارد!

«خصوصی‌سازی صنعت خودرو» بدون بازار رقابتی معنی ندارد!
در نشست خصوصی سازی در صنعت خودرو، کارشناسان پیش نیازهای خصوصی سازی و پیامدهای خصوصی سازی بدون ایجاد بازار آزاد را مورد نقد و بررسی قرار داده و با تاکید بر اینکه موفقیت خصوصی سازی وابستگی عمیقی به وجود یک بازار رقابتی و قوانین حمایتی دارد، اعلام کردند: خصوصی سازی بدون بازار آزاد تنها یک تغییر مالکیت صوری است که اغلب به جای حل مشکلات به ایجاد انحصارهای خصوصی فساد و ناکارآمدی های جدید منجر می شود.
ادامه مطلب

تحلیل صنعت خودرو از منظر دانشگاه؛ جست‌وجوی عقلانیت در زنجیره ارزش

تحلیل صنعت خودرو از منظر دانشگاه؛ جست‌وجوی عقلانیت در زنجیره ارزش
دومین نشست تخصصی اندیشکده خودرو با عنوان «از جاده مخصوص تا ایستگاه شریف» روز گذشته با حضور مهندس فداکار، از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف و از مدیران و صاحب‌نظران باسابقه صنعت خودرو، در مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این برنامه با هدف بررسی روند تاریخی، ساختار فعلی و چالش‌های بنیادین صنعت خودرو در ایران برگزار شد و با استقبال دانشجویان و فعالان حوزه صنعت همراه بود.
ادامه مطلب

هوش مصنوعی؛ کلید ورود به آینده

هوش مصنوعی؛ کلید ورود به آینده
اولین رویداد هوش مصنوعی با عنوان «کلید ورود به آینده» با میزبانی معاونت پژوهشی دانشگاه شاهد و همکاری اندیشکده خودرو و سایر نهادهای مرتبط، با موفقیت برگزار شد. این رویداد با هدف بررسی نقش و اهمیت هوش مصنوعی در صنایع مختلف و ایجاد بستری برای تبادل نظر بین متخصصان، مدیران و علاقه‌مندان به این حوزه برگزار گردید. این رویداد شامل چهار پنل سخنرانی و تخصصی بود. در این پنل‌ها، موضوعات متنوعی از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خودرو، بانکداری،... و با حضور و سخنرانی مدیرعامل‌های پلتفرم‌های نکسترا، فلوچت، اسنپ‌فود، آی سپاس، دیجی نکست، مکتب شریف و سایر حوزه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ادامه مطلب

گزارشی از یک گفتگوی پرشور: واردات خودرو، آغازی نو برای صنعت درخشان؟

گزارشی از یک گفتگوی پرشور: واردات خودرو، آغازی نو برای صنعت درخشان؟
عصر یک روز بهاری، در فضایی آکنده از شور و اشتیاق دانشجویی، مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف میزبان یک گفتگوی داغ و پرمخاطب بود.  موضوع؟ واردات خودرو، این کلیدواژه‌ی پر مناقشه که همواره قلب تپنده‌ی صنعت خودروی کشور را به چالش کشیده است. کافه مملو از دانشجویان و فعالان عرصه‌ی خودرو بود؛ جوانانی که با نگاهی پرسشگر و دلی پر امید، در پی یافتن پاسخ‌هایی برای ابهامات و چالش‌های موجود بودند. در این میان، چهره‌های آشنایی از کارشناسان خبره نیز به چشم می‌خورد که خود، گواهی بر اهمیت و حساسیت موضوع داشت.
ادامه مطلب

«اندیشکده خودرو» بازوی تصمیم‌گیری

«اندیشکده خودرو» بازوی تصمیم‌گیری
اندیشکده خودرو به مناسبت بزرگداشت روز مهندسی چهارم اسفند ماه همایشی را با حضور دانشجویان برتر رشته‌های مهندسی در سالن همایش شهید سلیمانی شرکت پارس خودرو برگزار کرد. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در ابتدا شرکت‌های: سایپا؛ پارس خودرو؛ ایران خودرو؛ بهمن موتور و شرکت برنز از گروه آذین خودرو پذیرای گروه‌های دانشجویی بودند؛ دانشجویان در این بازدید با توانمندی‌های خودروسازان آشنا شدند و پس از برنامه بازدید و پذیرایی به سالن همایش شرکت پارس خودرو آمدند.
ادامه مطلب

ایران در خطر است!

ایران در خطر است!
«اخیرا مطالعه‌‌‌ای درباره چالش‌‌‌های صنعتی شدن انجام شده که بخشی از آن بر یادگیری از تجربیات جهانی متمرکز بوده است. بر اساس این پژوهش، از سال ۲۰۰۰ به بعد، تعداد کشورهایی که رشد اقتصادی ۵ درصدی را تجربه کردند، افزایش یافت و به ۶۰ کشور رسید، اما پس از مدتی کاهش پیدا کرد. ما در این مطالعه تلاش کردیم ببینیم این کشورها چه اقداماتی انجام داده‌‌‌اند که چنین دستاوردی داشته‌‌‌اند و عوامل موفقیت آنها تا چه اندازه مشترک بوده است.»
ادامه مطلب

ممکن است پاکستان شویم!

ممکن است پاکستان شویم!
دکتر محمود سریع‌القلم، در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۴» با موضوع «روندهای اقتصاد سیاسی بین‌المللی در سال ۲۰۲۵» سخنرانی کرد. بر اساس سخنان او در‌حال‌حاضر رویکرد دولت ترامپ در مواجهه با ایران آن است که از طریق صفر کردن درآمدهای نفتی و سرمایه‌گذاری خارجی، ایران را ورشکسته کند. با‌این‌حال در جهان امروزی مذاکرات سیاسی به‌تنهایی به جایی نخواهد رسید و جهان امروز قفل کردن اقتصادها در یکدیگر است. برای مثال قفل کردن اقتصادها در زمینه محل مناقشه ایران و آمریکا می‌تواند سرمایه‌گذاری آمریکا از طریق یک کنسرسیوم در فعالیت‌های انرژی اقتصاد ایران باشد.
ادامه مطلب

لزوم تغییرات سیستمی در روند پیشرفت صنعت‌ خودرو؛ گزارشی از همایش اندیشکده خودرو

لزوم تغییرات سیستمی در روند پیشرفت صنعت‌ خودرو؛ گزارشی از همایش اندیشکده خودرو
خودروهای برقی و گسترش حمل‌ونقل برقی، نقش محوری در زمینه استفاده از انرژی‌های نوین دارد. بر این اساس از سال ۲۰۱۰ میلادی در برنامه جامعی تمام خودروسازان مطرح جهان برای کاهش آلودگی ‌هوا و در کل حفظ محیط‌زیست، درصدد گسترش سبد محصولات پاک و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر الکتریکی برآمدند. این مسیر به‌حدی جدی شده که در ۶ سال اخیر، خودروسازان داخلی نیز به‌آن ورود کرده‌اند. بر این اساس روز دوشنبه، ۱۰ دی‌ماه سال جاری همایش «آینده ‌فروشی در جاده مخصوص (گفتمانی در باب خودروهای برقی)» در محل اندیشکده خودرو برگزار شد. در ادامه گزارشی از برگزاری این همایش می‌خوانید.
ادامه مطلب

واژه «صنعت درونگرا» بی‌‌‌معنی است

واژه «صنعت درونگرا» بی‌‌‌معنی است
علیرضا ساعدی، اقتصاددان در همایش چالش‌های صنعتی شدن ایران گفت: جلوه بیرونی فعالیت صنعتی در بنگاه صنعتی است، اما صنعتی شدن در سپهری به وسعت همه ظرفیت‌‌‌های فرهنگی، اجتماعی سیاسی و اقتصادی جامعه در یک‌‌‌سو و نظام حکمرانی در سوی دیگر به وقوع می‌‌‌پیوندد. همراهی و هم‌‌‌جهتی وجوه مختلف حکمرانی در کشورهای در حال توسعه و کیفیت حکمرانی، مهم‌ترین عامل صنعتی‌شدن بوده است. اعمال حمایت‌‌‌های اجتماعی درجهت بهبود فقر و کاهش نابرابری، وجه دیگری از کارکرد نظام حکمرانی در فراهم‌‌‌آوری شرایط پایانی توسعه صنعتی است.
ادامه مطلب

صنعت ایران کوچک‌تر شده است!

صنعت ایران کوچک‌تر شده است!
امینه محمودزاده سخنران همایش چالش‌های صنعتی شدن در ایران، گفت: صنعتی شدن به شکل کلی دو مزیت مهم ارزآوری و بهره‌‌‌وری را به همراه دارد؛ اما بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که صنعت ایران نتوانسته است این دو مزیت را محقق کند.  وی ادامه داد: گران شدن نسبی قیمت محصولات صنعتی کشور مانعی در مقابل فروش آنها در بازار داخل است؛ این در حالی است که طی 15سال اخیر متوسط درآمد سرانه ایرانی‌‌‌ها نیز به شکل مستمری افت داشته و به این ترتیب ترکیب سبد هزینه خانوار بر محصولات غذایی متمرکز شده و سهم بخش صنعت هر روز کوچک‌تر شده است.
ادامه مطلب