رقابت یا انحصار؟ هیچ‌کدام؛ مشکل، بی‌ثباتی است

خلاصه گزارش نشست نخبگانی اندیشکده خودرو و دنیای اقتصاد

 


اقتصاد کلان؛ ریشه اصلی بحران
دکتر محمدمهدی بهکیش هشدار داد که افت ظرفیت صنایع ارزآور (فولاد و پتروشیمی) و قفل‌شدن طرح‌های انرژی دسترسی کشور به ارز را تهدید می‌کند و مستقیماً بر صنعت خودرو اثر می‌گذارد. بدون رفع تحریم‌ها، بهبود روابط خارجی و احیای تجارت نه تولید تاب‌آوری دارد و نه بازار خودرو رقابتی می‌شود. او تأکید کرد ایران با نادیده‌گرفتن نقش تجارت و تمرکز افراطی بر صنعتی‌سازی، مسیر رشد طبیعی را از دست داده است.

  • راهکار پیشنهادی: مناطق آزاد واقعی مرزی (الگوی شنژن)، یکپارچگی بودجه، تقویت ترانزیت و مذاکره برای رفع تحریم.

 

 

روایت واردکنندگان؛ چرخه‌ای از تأخیر، هزینه و بلاتکلیفی
نمایندگان انجمن واردکنندگان خودرو فهرستی از چالش‌های عملیاتی ارائه کردند:

  • تاخیر طولانی در تخصیص ارز و بلاتکلیفی مداوم تعرفه‌ها.
  • بحران خدمات پس از فروش به‌دلیل فقدان زیرساخت، شبکه نمایندگی و تامین قطعه.
  • بار مالی کدگذاری قطعات بدون کاهش قاچاق.
  • هزینه‌های مبادله ناشی از تحریم و ریسک‌های چندبرابری در تجارت.
  • هزینه‌های مالی واقعی ۳۰٪ که تنها ۱۸٪ آن در قیمت‌گذاری رسمی پذیرفته می‌شود.
  • دو بار دریافت ۱۰٪ ارزش خودرو در فرآیند شماره‌گذاری.
  • بلاتکلیفی ثبت‌سفارش‌های سال گذشته به علت عدم تخصیص ارز و اختلاف نرخ‌ها.
  • قفل‌شدن سرمایه واردکنندگان در انبارها به‌دلیل کندی سامانه عرضه خودرو وزارت صمت.

 

 

دیدگاه‌های سیاست‌گذار و نهادهای نظارتی
وزارت صمت

  • ریشه بسیاری از مشکلات واردات در تعدد قوانین، تداخل آیین‌نامه‌ها و دخالت نهادهای بیرونی است.
  • وزارتخانه در بسیاری از حوزه‌ها اختیار کامل ندارد و صرفاً تلاش می‌کند دامنه آسیب‌ها را کاهش دهد.
  • سه قانون متفاوت درباره واردات خودرو فقط در سال جاری اجرا شده است؛ عاملی مهم در بی‌ثباتی.

سازمان حمایت

  • از تعرفه پلکانی برای جلوگیری از بازگشت تعرفه ۱۰۰٪ دفاع کرد.
  • اعلام کرد در فرمول قیمت‌گذاری، «هزینه‌های ناشی از تحریم» اضافه خواهد شد.
  • خواستار تعیین مبنای واحد برای نرخ ارز در تمام مراحل واردات شد.
  • اصلاح سامانه عرضه در دستور کار است تا نقش دولت از مجری به ناظر تبدیل شود.

 

 

جمع‌بندی نهایی نشست
همه طرف‌ها ـ اقتصاددانان، واردکنندگان و نمایندگان دولت ـ با وجود نگاه‌های متفاوت، بر یک محور مشترک تأکید کردند:

مشکل اصلی بازار خودرو «بی‌ثباتی سیاست‌ها و تعدد تصمیم‌گیران» است. تا زمانی که:

  • ثبات مقررات
  • شفافیت ارزی
  • هماهنگی نهادی
  • و اصلاحات ساختاری تجارت خارجی

برقرار نشود، واردات نمی‌تواند نقش تنظیم‌گری ایفا کند و بازار خودرو نیز از چرخه مشکلات مزمن خارج نخواهد شد.

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  آپارات  |  یوتیوب  |  احمد فرهادی 

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده