دومین نشست تخصصی اندیشکده خودرو با عنوان «از جاده مخصوص تا ایستگاه شریف» روز گذشته با حضور مهندس فداکار، از دانشآموختگان دانشگاه شریف و از مدیران و صاحبنظران باسابقه صنعت خودرو، در مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این برنامه با هدف بررسی روند تاریخی، ساختار فعلی و چالشهای بنیادین صنعت خودرو در ایران برگزار شد و با استقبال دانشجویان و فعالان حوزه صنعت همراه بود.
مهندس فداکار در ابتدای سخنان خود با اشاره به تاریخچه شکلگیری صنعت خودرو در ایران، گفت: «از سال ۱۳۳۶ با ورود به عرصه مونتاژ، صنعت خودروی ایران شکل گرفت و تا سال ۱۳۵۷ به تولید سالانه حدود ۱۲۰ هزار دستگاه رسید. اما پس از انقلاب، روند تولید با افت جدی مواجه شد و تا اوایل دهه ۱۳۷۰ به کمتر از ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافت.»
وی با تأکید بر لزوم بازنگری در رویکردهای کلان این صنعت، «فقدان عقلانیت در زنجیره ارزش» را مهمترین مشکل ساختاری صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: «در شرایطی که اقتصاد جهانی با محوریت بهرهوری و نوآوری پیش میرود، صنعت خودروی ایران همچنان با عدم یکپارچگی در طراحی، تولید، تأمین و توزیع روبهروست؛ مسئلهای که مانعی جدی در مسیر رقابتپذیری و توسعه پایدار به شمار میرود.»
این نشست که با فضای گفتوگوی آزاد میان دانشجویان و سخنران همراه بود، فرصتی فراهم آورد تا دغدغههای نسل آینده متخصصان صنعت در حوزههایی چون وابستگی به دولت، ناکارآمدی ساختار مدیریتی، و لزوم سرمایهگذاری در فناوریهای نوین مطرح شود. فداکار در پاسخ به برخی از این سوالات، با نگاهی واقعبینانه به چالشها، بر نقش دانشگاهها در بازتعریف مسیر آینده صنعت خودرو تأکید کرد.
اندیشکده خودرو و مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف با برگزاری این نشستها، در تلاش است تا پلی میان بدنه علمی دانشگاه و ساختار صنعتی کشور ایجاد کند و زمینه گفتوگوهای اثربخش میان ذینفعان صنعت خودرو را فراهم سازد.
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی