میراث صنعت خودروسازی

 

 

صنعت خودروسازی با حضور چند ساله خود در ایران میراثی به یادگار گذاشته است؛ میراثی نامشهودی که علی‌رغم همه ناملایمات هنوز هم سر پا ایستاده است. نگاهی مقایسه‌ای به وضعیت صنعت خودروی روسیه و ایران پس از اعمال تحریم‌ بیانگر بخشی از این میراث است. اگر چه تحریم اثرات فراوانی در صنعت خودروی ایران داشت اما اگر از زاویه تولید و اشتغال نگاه کنیم می‌بینیم صدماتی که تحریم‌ها به صنعت خودروی روسیه وارد کرد بسیار بیشتر از صدمات این اتفاق در صنعت خودروی ایران بوده است. پس از اعمال تحریم‌ها صدها هزار شغل در صنعت خودروی روسیه از دست رفت در حالی که در صنعت خودروی ایران حتی شاهد از دست رفتن یک شغل نبودیم.
روس ها در دوران پیش از تحریم دوران نسبتاٌ خوبی را در قالب همکاری با خودروسازان خارجی سپری می‌کردند. رنو در سال 2008 رسما با خرید سهم وارد اتوواز شد و در سال 2014 با افزایش سهم حدود 75 درصد از سهام اتوواز روسیه را خریداری کرد و عملا با مالک اصلی این خودروساز بزرگ روس تبدیل شد و در همکاری با نیسان به توسعه سبد محصولات لادا بر پایه پلتفرم B0 رنو شد اتوواز به خودروسازی بزرگ در روسیه بدل شد که محصولات رنو را با برند و بعضا طراحی‌های اختصاصی به تولید می‌رساند اما در ابتدای فروردین 1401 و در پی حمله روسیه به اوکراین و آغاز تحریم‌ها علیه روسیه؛ رنو این شراکت را منتفی کرد و سهمش را به قیمت یک روبل به شرکت خودروسازی و مرکز تحقیقات NAMI روسیه فروخت.
روسیه شاید صنعت قطعه‌سازی در حوزه خودرو داشته باشد اما عمده تولیداتش در حوزه خودرو مربوط به خودروهای سنگین تجاری بوده و بعضا شاسی بلندهای شاسی مستقل با تکنولوژی عمدتاٌ متعلق به 3 دهه قبل را به تولید می‌رساند و دیگر خودروساز این کشور تنها لیموزینی را تولید می‌کند که در تعداد محدود مورد استفاده سیاستمداران روسی و رییس جمهور این کشور قرار می‌گیرد.
روسیه که شاید در ظاهر اقتصادی توانمند و صنعتی قدرتمند دارد، در نخستین مواجهه با تحریم‌ها خط تولید مشترک لادا با رنو را راه اندازی کرده اما خودروها با حداقل امکانات نظیر دو شیشه برقی، یک ایربگ، بدون ABS، بدون سیستم مولتی مدیا و قوای محرکه با استاندارد پایین تر از دوران پیش از جنگ با گیربکس دستی به تولید می رسد.
هر چه است شواهد به ما نشان داد که خودروسازی روسیه با تعلیق شدن همکاری خودروسازان خارجی علی‌الخصوص خودروسازی رنو، با چالش‌های بسیار جدی مواجه شده است. در حالی که خودروسازی ایران به علت میراثش که کمتر در مورد آن سخن گفته شده با چالش‌ها بهتر دست و پنجه نرم کرده است.

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  احمد فرهادی

احمد فرهادی: ۰۳/۰۴/۲۳

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش