ویژگی‌های مدیریتی مهندس منوچهر غروی ـ بخش دوم

 

 

کسانی که با مهندس غروی کار کرده‌اند او را در چند ویژگی برجسته می‌دانند. او با معرفت، رفیق‌باز و دست و دل‌باز بود. نسبت به هزینه‌ها حساسیت نشان نمی‌داد و این بی‌تفاوتی در تمام لایه‌های مدیریت در داخل و شرکت‌های تابعه رسوخ کرده بود. لابی‌گری قدرتمند بود اما با خارجی‌ها مثل پژو و رنو رابطه خوبی برقرار نکرد. غروی دیدی استراتژیک و کلان نگر داشت به تحولات تکنولوژیکی اهمیت می‌داد. هم نسبت به نوسازی خطوط تولید ایران خودرو اقدام کرد هم به سیستم‌های نرم‌افزاری پرداخت و در توسعه و آموزش نیروی انسانی خست به خرج نداد. استخدام افراد زیر دیپلم را کلاً ممنوع کرد. استخدام مهندسان جوان برای او اولویت داشتند. مرکز مطالعات استراتژیک را بنیان نهاد و مرکز تحقیقات ایران خودرو را به سرعت گسترش داد. مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو را ایجاد کرد. شرکت تام را برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولیدی پایه‌گذاری کرد و تیم معرفی شده توسط مرحوم مهندس ترکان (از وزارت دفاع) را در آنجا مستقر کرد. او از مدیرانش به شدت حمایت می‌کرد به راحتی تفویض اختیار می‌نمود؛ سخت‌گیر و سخت‌دل نبود. دیده نشده بود که مدیری را به خاطر سست کاری، اهمال، قصور و یا حتی تقصیر اخراج کرده باشد.
غروی در ایجاد انگیزه برای مدیرانش بسیار کامیاب بود. از آنها به صورت غیر قابل باوری حمایت می‌کرد و چشمش را بر روی برخی کاستی‌هایشان می‌بست تا به اهدافشان برسند. و تمام خلاقیت‌ها و توانمندهای خود و افراد واحدشان را بروز دهند. آنها هم الحق و الانصاف سنگ تمام می‌گذاشتند. وقتی کسی را قبول می‌کرد، تا آخر حرف‌های او را دربست می‌پذیرفت. البته این امر چند سال بعد تبدیل نقطه ضعف غروی شد! حساسیت‌ها، سعایت‌ها و تخریب‌ها شروع شدند تنی چند اصرار داشتند غروی را به شاه تبدیل کنند تا خود وزیر دربارش باشند.
غروی انعطاف‌پذیری خوبی داشت از در راهش نمی‌دادند؛ از پنجره وارد می‌شد. لجباز و یک دنده نبود؛ رسیدن به هدف برایش مهم بود. غروی وقتی در سایپا بود در مقابل رهاسازی نژاد حسینیان که منجر به واردات 2 میلیارد دلاری خودروی ساخته شده گردید اعتراض کرد، اما نایستاد. همان‌طور که در مقابل تخصیص ندادن ارز، برای تولید بیش از 20 هزار دستگاه اعتراض نکرد؛ بلکه با خریدن حواله صادراتی فرش و ... توانست ارز مورد نیازش را تامین نماید.
دکتر البدوی در مرکز مطالعات استراتژیک ایران خودرو؛ راهکارهای مهندس غروی و تیمش را در قالب ارائه‌های متکی به مباحث علمی و اقتصادی برای رئیس جمهور، وزراء، معاونان، روسای سازمانف نمایندگان مجلسف رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و ... عرضه می‌داشت و در مخاطبان خود همفکری و همدلی ایجاد می‌کرد. او به یادگیری اعتقاد داشت در دفترش تابلویی با خط خوش قرار داشت که شعری از مولوی بود:
هیچ آهن، خنجر تیزی نشد
هیج کس، از پیش خود چیزی نشد
هیچ حلوایی، نشد استادکار
تا که شاگرد شکرریزی نشد
مهندس غروی سیاسی نبود؛ اما با همه خوش و بش داشت، در جوانی از هواداران پر و پا قرص ناطق نوری بود؛ او با مرحوم هاشمی رفسنجانی رابطه‌ای بسیار خوبی داشت، همان‌طور با آقایان خاتمی و کروبی نیز بسیار گرم برخورد می‌کرد.
هیچگاه رابطه‌ای گرم و دوستانه‌ای با شرکای صنعتی‌اش مانند رنو، پژو یا بنز برقرار نکرد و روابطش بیشتر رسمی، خشک و حتی خشن بود که گاهی به ضرر ایران خودرو تمام می‌شد. رفتارهای او در سال‌های آخر خشن‌تر شده بود. رعایت طرف مقابل را نمی‌کرد از موضع بالا با همه برخورد می‌کرد. حتی با مقامات بالا و نمایندگان مجلس هرچند آنها به روی خود نمی‌آوردند اما همه اینها انباشته می‌شد تا در روزی مساعد منفجر شود. درخواست تحقیق و تفحص که با امضای 150 نماینده مجلس در خرداد 1381 به تصویب رسید زنگ خطری جدی برای غروی بود.

 

بخش نخست  |  بخش سوم  |  بخش چهارم

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  احمد فرهادی

احمد فرهادی: ۰۳/۰4/18

۴
از ۵
۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش