آیا انقلاب خودروهای برقی در ایران واقعاً آغاز شده است، یا پیش از آنکه به شتاب کامل برسد، در پیچ و خم چالشهای متعدد گرفتار شده ست؟ از بازاریابی گرفته تا فروش و تولید داخلی و جذب سرمایهگذاری؟ چه موانعی بر سر راه این تحول بزرگ قرار گرفته است. تا دیروز، وعدههای دولت پیشین برای تحول برقی جسورانه و پرهیجان بودند، اما هنوز خودروهای برقی جایگاه خود را در شهرهای ما پیدا نکردهاند. چرا؟
با توجه به افزایش چشمگیر علاقه مصرفکنندگان در سطح جهانی، چرا پیشبینیهای بازار جهانی خودروهای برقی بسیار متناقض است؟ چه عواملی پیشرفت حمل و نقل پاک را در سطح ملی و بینالمللی کند کرده است؟ در این گفتمان سعی به بررسی علمی و بیپرده از واقعیتهای بازار خودروهای برقی (چه در داخل و چه در خارج) خواهیم پرداخت. با نگاهی واقع گرا، آنچه در این سالها آموختهایم مرور کنیم به اشتراک بگذاریم و افقهای پیش رو را ترسیم نماییم.
اروپا، آمریکا و چین، سه جغرافیای مختلف ولی تاثیرگذار در خودروسازی
بیش از بیست سال حمایتهای مالی و سیاستی منسجم دولتی، باعث پیشتاز چین در حمل و نقل برقی شده است. اروپا با قوانین سختگیرانهتر برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، پذیرش بیشتری از خودروهای برقی را تجربه کرده است، اما همچنان هزینههای بالا و توسعه کند زیرساختها چالشهایی جدی محسوب میشوند. در ایالات متحده نیز افزایش نرخ بهره، تقاضای بازار را کاهش داده است و هر دو بازار اروپا و آمریکا از ترس نفوذ چین تعرفه های هنگفت بر محصولات چینی اعمال کرده اند. آیا ایده تجارت آزاد جهانی توسط غرب بر علیه شرق به چالش کشیده شد. در این رویداد، ما تأثیرات تحولات جهانی و محلی را بررسی خواهیم کرد؛ با تمرکز بر اینکه چه سیاستی موفق بوده؟ چه چیزی ناکام مانده؟ و چرا؟ همچنین به این خواهیم پرداخت که چگونه فشارهای ژیوپلیتیک جهانی خودروسازان را مجبور به بازبینی سرعت فرآیند برقی سازی کرده است.
در حالی که پیشرفتهای فناوری هم هیجانآورند و هم همراه با عدم قطعیت. برای بسیاری از خودروسازان، سودآوری در حوزه برقی سازی هنوز دور از دسترس است و آسیبپذیریهای زنجیره تأمین ممکن است روند رشد را مختل کند.
آینده حمل و نقل پایدار پر از قطعیت و عدم قطعیتهای فن آوری ارجح است. دولتها در سراسر جهان قوانین سختگیرانهتری برای کاهش انتشار گازها وضع کردهاند که خودروسازان را به سمت برقیسازی سوق میدهد ـ چه آماده باشند یا نه. پیشرفتهای تکنولوژیکی با سرعتی شگفتآور رخ میدهند: باتریهایی با برد بیشتر و زمان شارژ کوتاهتر. اما آیا این نوآوریها برای جذب سرمایه بخش خصوصی کافی خواهند بود؟ و زنجیره تأمین چگونه تحت تأثیر اختلالات قرار خواهد گرفت؟
مخاطبان این رویداد چه کسانی هستند؟
شما به عنوان یک تولیدکننده، یا یک ذینفع کلیدی زنجیره تأمین و حمل و نقل ، و یا یک خلاق صنعتی، در قلب تحول برقی سازی قرار دارید. شواهد نشان می دهد که با وجود تمام تیترها و اخبار هیجانانگیز، هنوز مفاهیم پایداری و کمآلایندگی هنوز ذهن ابر تصمیم گیران سیاستی ایران را مشغول نکرده است؟ آیا چیزی را برای دگرگون کردن این صنعت فراموش کردهایم؟ چگونه میتوانیم موتور تحول برقی سازی را روشن کنیم؟ چگونه میتوانیم با همکاری یکدیگر چالشهای واقعی پیش رو را حل کنیم؟
چرا این رویداد منحصر به فرد است؟
این رویداد تنها درباره شناسایی چالشها نیست ـ بلکه گفتمانی همافزا برای شکلدهی به تفکری جسورانه اما مدبرانه است. گفتمانی برای چالش کشیدن ممکن سازها و مشکل سازهای تحول برقی سازی. گفتمانی برای بازاندیشی راهبردها جهت غلبه بر موانع پذیرش خودروهای برقی و بررسی مدلهای کسبوکاری نوینی که میتوانند فاصله میان هزینهها و سودآوری را پر کنند. همچنین فرصتی برای کاوشگری اینکه چگونه نوآوریهای زنجیره تأمین میتوانند نوآوری را سرعت بخشند و چگونه تغییرات سیاستی میتوانند توسعه زیرساختها را تسریع کنند.
چرا باید در این رویداد شرکت کنید؟
در این رویداد شما مستقیماً با کارشناسان صنعتی که هر روز با پیچیدگیهای این حوزه دستوپنجه نرم میکنند گفتگو خواهید کرد — فعالان بزرگترین شرکتهای خودروسازی، پیشگامان زنجیره تأمین و سیاستگذارانی که آینده حملونقل را شکل میدهند. این گفتمان فرصتی است تا بخشی از یک هم افزایی مهم باشید که آینده صنعت خودروهای برقی را رقم خواهد زد. چه شما یک خودروساز باشید که به دنبال مقیاسبندی تولید هستید یا یک تأمینکننده که با پویاییهای جدید بازار مواجه شده است (یا حتی یک شرکت دانشبنیان با ایدههایی نوآورانه) این رویداد به شما کمک خواهد کرد تا در این چشمانداز سریعاً در حال تغییر آگاهانه تصمیم بگیرید و از اشتباهات سعی و خطای پرهزینه جلوگیری کنید. هم افزایی علمی و تجربی شما فرصتی بینظیر است تا آینده حملونقل برقی را همراه با همکارانتان شکل دهید و از موفقیتها و شکستهای تا به امروز درس بگیرید. فراموش نکنیم که خودروهای برقی تنها به ساخت خودرو محدود نمیشوند؛ بلکه درباره بازسازی صنایع، شهرها، اقتصادها و انتظارات مصرفکنندگان و کم کردن هزینه سلامت شهروندان هستند. پس اولویت صنعتگران خودروسازان بهبود سطح زندگی و اجتماعی-اقتصادی شهروندان است.
این رویداد فرصتی مغتنم برای کشف ایدههای جسورانه، تبادل بینشهای ارزشمند با همکاران صنعت، و یادگیری از روندهای جهانی و تجربیات متخصصین جاده مخصوص است. با هم میتوانیم پتانسیل کامل منابع ارزشمند جاده مخصوص با ارزش را به فعلیت برسانیم و به سوی آیندهای پایدارتر و اقتصاد-تولید محور منسجم حرکت کنیم.
آینده فروشی در جاده مخصوص: روز 27 آذرماه ساعت 14 تا 17
مکان: سالن همایش اندیشکده خودرو کیلومتر 11 جاده مخصوص کرج موزه خودروهای تاریخی ایران
ثبت نام از طریق autott.ir
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی
احمد فرهادی: ۰۳/۰۸/۲۳