تردید در تولید خودروهای برقی؟

 

 

رشد اقتصاد چین در ده‌های گذشته بسیار خیره‌کننده بوده است؛ کشوری که چهل سال پیش قدرت تعیین‌کننده‌ای در جهان به شمار نمی‌رفت، امروزه توانسته است به این سطح از قدرت دست یابد که به رقیب شماره یک ایالات متحده آمریکا، قدرت سنتی جهان پس از جنگ دوم جهانی بدل شود. تا سال ۲۰۲۲ تولید ناخالص داخلی چین ۱۷.۹ تریلیون دلار بود و تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در همین سال ۲۵.۴ تریلیون دلار است. رتبه آمریکا بیشتر به علت قدرت تولید صنعتی و صادرات تولیدی این کشور است. اگر ملاک رتبه برتر اقتصاد در جهان را قدرت خرید بدانیم چین به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد باقدرت خرید بیش از ۳۰.۳ تریلیون دلار در مقایسه با ۲۵.۴ تریلیون دلار، از آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد پیشی می‌گیرد.

همواره یکی از استراتژی‌های آمریکا مقابله با این حریف توانمند بوده است؛ اگر بخواهیم از زاویه صنعت خودروسازی جدال این دو رقیب را تحلیل نماییم؛ بهترین گزینه بررسی وضعیت تولید «خودروهای برقی» است. در ۱۱۱ ژانویه ۲۰۲۴، انجمن خودروسازان چین اعلام کرد در کل سال ۲۰۲۳، تولید خودروهای برقی جدید ۹.۵۸۷ میلیون دستگاه و فروش آنها ۹.۴۹۵ میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال قبل به ترتیب ۳۵.۸٪ و ۳۷.۹٪ افزایش داشته است. به طور خاص، تولید و فروش خودروهای BEV به ترتیب ۶.۷۰۴ میلیون دستگاه و ۶.۶۸۵ میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۲.۶٪ و ۲۴.۶٪ رشد داشته است. تولید و فروش خودروهای PHEV نیز به ترتیب ۲.۸۷۷ میلیون دستگاه و ۲.۸۰۴ میلیون دستگاه بوده که نسبت به سال قبل به ترتیب ۸۱.۲٪ و ۸۴.۷٪ افزایش داشته است. در بخش تولید و فروش خودروهای FCV  نیز هر کدام ۶ هزار دستگاه بوده است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۵۵.۳٪ و ۷۲٪ رشد داشته‌اند.

آمریکا و سایر کشورهای اروپایی به‌خوبی متوجه شده‌اند که در حوزه تولید خودروهای برقی قادر نیستند به مصاف اژدهای چین بروند؛ بنابراین استراتژی خود را به سمت کاهش تولید خودروهای برقی و افزایش تعرفه این خودروها برده‌اند؛ همین چند روز پیش دونالد ترامپ، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان آمریکا طی سخنرانی خود راجع به محیط‌زیست اعلام کرد که قصد دارد مانع از ترویج اجباری خودروهای برقی شود او همچنین اعلام کرده است که در صورت پیروزی، تعرفهٔ واردات خودروهای برقی چینی مونتاژ شده در مکزیک را تا ۲۰۰ درصد افزایش خواهد داد! البته باید دانست که موضوع محیط‌زیست تنها پوششی بر مسئله رقابت در تولید است! به نظر می‌رسد خطر چین چنان عمیق شده که چه ترامپ جمهوری‌خواه و چه هریس دموکرات‌؛ پیروز انتخابات باشند به‌احتمال زیاد بر استراتژی کاهش تولید و فروش خودروهای برقی تأکید خواهند کرد.

البته این تنها مختص به آمریکا نیست در اروپا هم گزارش‌هایی از توقف رشد فروش خودروهای برقی دیده می‌شود. با اینکه قرار بود اروپا در کمتر از یک دهه به طور کامل به خودروهای الکتریکی روی بیاورد، اما داده‌ها نشان داد که رشد فروش خودروهای سازگار با آب‌وهوا در نیمه اول سال متوقف شد.

در چند سال گذشته سیاست‌های تولید خودرویی ایران با فشار بسیار به سمت «تولید خودروهای برقی» گرایش پیدا کرده است؛ تغییر رویکرد آمریکا و اروپا در تولید خودروهای برقی می‌تواند هشدار جدی برای سیاست‌گذاران ایران باشد؛ آیا ایران با این وضعیت در تولید برق؛ با نداشتن زیر ساخت و... آیا واقعاً مزیتی برای تولید خودروهای برقی دارد؟

 

 پی‌نوشت:

  • خودرو PHEV :خودروهای پلاگین هیبرید  plug-in hybrid electric vehicle
  • خودرو BEV :خودروهای برقی باطری‌دار  Battery Electric Vehicle
  • خودرو FCV :خودرو هیدروژنی یا سوخت سلولی هیدروژنی     Hydrogen Fuel Cell Vehicles

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  احمد فرهادی

احمد فرهادی: ۰۳/۰۵/۰۴

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش