در سال ۱۴۰۴، برای شرکتهای خودروسازی ایرانی اقدامی زیرکانه خواهد بود که تمرکز خود را بر توسعه استراتژیهای جامع و پیشرفته در حوزه خدمات پس از فروش معطوف کنند؛ استراتژیهایی که بتوانند انتظارات در حال تحول مشتریان را در زمینه دسترسی آسان به خدمات، شفافیت در قیمتگذاری، و بهرهگیری از فناوریهای نوین برآورده سازند. ایرانخودرو، تحت مدیریت جدید، احتمالاً رویکردی نوآورانه برای بهبود کارایی عملیاتی و بازگرداندن اعتماد مصرفکنندگان اتخاذ خواهد کرد؛ هرچند این امر همچنان در حد امیدواری باقی مانده است. به نظر میرسد که مدیریت جدید این شرکت بازار خدمات پس از فروش را به عنوان ابزاری کلیدی برای رقابت با رقبای قدرتمند چینی شناسایی کند.
ایرانخودرو میتواند با تمرکز بر ارتقاء قابلیتهای خدمات پس از فروش برای برندهای داخلی، اعتماد مشتریان را بازیابی کرده و جایگاه خود را در بازار تقویت نماید. بخش خدمات پس از فروش فرصتی ارزشمند برای تولیدکنندگانی نظیر ایرانخودرو و سایپا فراهم میآورد تا ضمن حفظ تعامل مؤثر با مشتریان، جریانهای درآمدی پایدار ایجاد کنند؛ به ویژه در شرایطی که رقابت در بازار فروش اولیه خودرو روزبهروز شدیدتر میشود. اجرای موفقیتآمیز چنین راهبردی قادر خواهد بود روابط بلندمدت و ارزشمند میان شرکتهای ایرانی و مشتریانشان را شکل داده و تقویت کند.
معرفی قالبهای خدماتی نوآورانه یا بهرهگیری از تجربیات دیجیتالی ارتقاء یافته در حوزه خدمات پس از فروش، میتواند به تمایز تولیدکنندگان سنتی ایرانی در برابر رقبا، خصوصاً شرکتهای چینی، کمک شایانی کند. از طریق بهبود هوشمندانه پیشنهادات خدمات پس از فروش، شرکتهای خودروسازی ایرانی این امکان را خواهند داشت تا برخی از مزیتهای رقابتی موجود که توسط بازیگران تازهوارد بازار بهرهبرداری میشود، متعادل سازند و جایگاه خود را در این فضای رقابتی تثبیت کنند.
رشد سریعتر فناوری دیجیتال در سطح جهانی
در سال آینده، به نظر میرسد که فارغ از دیدگاه تولیدکنندگان نسبت به پتانسیل فناوری خودروهای برقی، تحولی عمیقتر در صنعت خودروسازی جهانی در حال شکلگیری است که عمدتاً از طریق هوشمندسازی خودروها به جریان افتاده است. پذیرش گسترده سیستمهای پیشرفته کمک راننده (ADAS) سطح ۲، که پیشتر به عنوان یک ویژگی ممتاز شناخته میشد، اکنون به یک انتظار استاندارد در بازار جهانی تبدیل خواهد شد. این تغییر فناورانه چشمگیر نشاندهنده بازتعریف اساسی انتظارات مصرفکنندگان در زمینه قابلیتها و ویژگیهای ایمنی خودروها است. عملکرد ADAS سطح ۲ شامل قابلیتهایی نظیر کنترل کروز تطبیقی، کمک به مرکز خط و مدیریت ترافیک در شرایط راهبندان و بهبود ایمنی خودروها بوده و به عنوان نماد عملی هوشمندسازی خودروها شناخته میشود.
پیامدهای این تحول فناورانه، صنعت خودروسازی داخلی را ملزم میسازد تا فراتر از تمایزات سطحی محصول، به جایگاه رقابتی بلندمدت خود در چشمانداز مدرن خودروسازی بیندیشد. پیشرفت سریع هوشمندسازی خودروها میتواند برای ایران هم چالشآفرین و هم امیدبخش باشد؛ البته مشروط بر اینکه صنعت داخلی بتواند از این فرصت بهرهبرداری کرده و با استفاده از دانشآموختگان مستعد ایرانی، مسیر رشد فناورانه را هموار سازد. با این حال، ضعف مدیریت در تحقیق و توسعه هدفمند همواره یکی از چالشهای اصلی صنعت خودروسازی ایران بوده است. امید میرود که در سال آینده حداقل شاهد برداشتن گامهای اولیه در این زمینه باشیم.
نوآورانی که توانایی خود را در توسعه و پیادهسازی حتی پیشرفتهای جزئی در سیستمهای کمک راننده نشان دهند، میتوانند با تکامل مداوم انتظارات مصرفکنندگان جایگاه مطلوبی در بازار کسب کنند. از این رو، سرمایهگذاری در قابلیتهای ADAS میتواند یک اولویت استراتژیک برای زنجیره تأمین صنعت خودروسازی کشور باشد؛ اولویتی که هدف آن حفظ ارتباط رقابتی با جهان در حال تغییر است. در همین راستا، مشارکتهای بینالمللی میان شرکتهای ایرانی و شرکتهای خارجی مستقر میتواند محرکی برای بنگاههای خودرویی سنتی کشور باشد که تاکنون عمدتاً بر تعالی سیستمهای مکانیکی تمرکز داشتهاند. پیامدهای چنین چشماندازی در سال ۱۴۰۴ میتواند تولیدکنندگان داخلی را ترغیب کند تا توسعه قابلیتهای سازمانی قوی را برای حفظ ارتباط رقابتی در یک اکوسیستم دیجیتالی توسعه و تولید و زنجیره تأمین مورد توجه قرار دهند. این امر نه تنها موجب ارتقای جایگاه صنعت داخلی خواهد شد بلکه زمینهساز انطباق با استانداردهای جهانی نیز خواهد بود.
یادداشتی از دکتر علی میرزایی سیسان
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی