ابتکارات عملی شرکت‌های خودروسازی در حوزه پایداری

 

 

طبق اعلام سازمان ملل، پایداری به معنی برآوردن نیازهای حال بدون به خطر انداختن ظرفیت نسل‌‌‌های آینده در تحقق نیازهایشان است. در صنعت خودرو، پایداری شامل بازنگری جامع استانداردهای این صنعت، معرفی و اصلاح عملیات، فرآیندها، محصولات و خدمات آگاهانه از نظر زیست محیطی و اجتماعی است. در حالی که ابتکارات پایداری سازمان‌های خودروسازی پیشرو در دنیا رو به افزایش است، بر آن شدیم که بفهمیم آیا تلاش‌‌‌های فعلی سازمان‌ها برای نیل به اهدافشان کافی بوده یا خیر؟به این منظور، از بیش از ۱۰۰۰ مدیر بخش‌‌‌های مختلف شرکت‌های خودروساز دنیا، از جمله بخش‌‌‌های استراتژی، پایداری، تولید، زنجیره تامین تا بازاریابی و فروش در ۹ کشور دنیا، نظرسنجی انجام شده است.

با ۲۰ کارشناس خودرو از طیف متنوعی از کشورها و با عملکردهای مختلف مصاحبه کردیم. یکی از پرسش‌‌‌های اصلی این بود که سازمان‌های خودروساز چطور می‌توانند از شعار به عمل برسند و حرکت به سمت پایداری را تسریع بخشند؟ یکی از پاسخ‌‌‌ها این بود که باید شیوه‌‌‌های پایداری را در فعالیت‌‌‌های روزمره خود ادغام کنند. برای انجام این مهم دو موضوع توسعه مهارت‌‌‌های پایداری در کارکنان و توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی‌بر پایداری؛ اهمیت ویژه‌‌‌ای دارند.

40‌درصد از مدیران اجرایی اعلام کرده‌‌‌اند که سازمان‌هایشان اهداف‌‌‌ عملکردی خود را تا سطوح مدیران در حوزه پایداری هماهنگ کرده‌‌‌اند، اما تنها 10‌درصد از آنها موافقند که این مفاهیم برای کارکنان غیر مدیریتی هماهنگ شده است.  تنها ژاپن (20 درصد)، هند (16 درصد) و آلمان (14 درصد) بیش از 10‌درصد اهداف عملکردی را در سطوح غیرمدیریتی هماهنگ کرده‌‌‌اند. از آنجا که اقدامات کارکنان غیرمدیریتی می‌تواند به شدت بر پایداری شرکت تاثیر بگذارد، این عدم‌همسویی منجر به عدم‌پیشرفت پایداری در سطح مطلوب می‌شود. بی‌‌‌شک توسعه مهارت‌‌‌های پایداری کارکنان در تمامی سطوح و همچنین توسعه فرهنگ سازمانی با رویکرد پایداری می‌تواند بر تحقق این هدف موثرتر باشد.
 

توسعه مهارت پایداری کارکنان

صنعت خودرو در حال حاضر دستخوش تحولی است که شامل ترکیبی از مهارت‌‌‌های مهندسی سنتی و فناوری اطلاعات است. متقاضیانی که با مشخصات مورد نیاز مطابقت دارند، نه‌تنها در خودروسازی بلکه در تمام صنایع تقاضای بالایی دارند، چرا که تحولات این حوزه به طور موازی توسعه می‌‌‌یابد. با اضافه شدن نیاز به پایداری، وضعیت تاریک به‌نظر می‌‌‌رسد. نظرسنجی ما نشان می‌دهد، اکثر سازمان‌های خودروساز (55 درصد) به عنوان یک استراتژی غالب تلاش دارند سطح کارکنان فعلی‌‌‌شان را ارتقا بخشیده و مهارت‌‌‌های جدید را آموزش دهند. علاوه بر این، مدیران بخش‌‌‌های پایداری تاکید بسیار بیشتری بر الزام پایبندی به اصول پایداری در تمامی آموزش‌‌‌های شرکتی (41 درصد) و القای کارکنان جدید نسبت به بقیه (27 درصد) دارند.

ابتکارات جدید برای مقابله با کمبود مهارت‌‌‌ها را می‌توان به گونه‌‌‌ای تغییر داد که آموزش پایداری را نیز شامل شود. چنین اقداماتی شامل راه‌‌‌اندازی آکادمی‌‌‌های نرم‌‌‌افزاری، اجرای برنامه‌‌‌های مهارت‌‌‌آموزی، و تشکیل شرکت‌های تابعه، به منظور ایجاد چشم‌‌‌اندازهای شغلی بلندمدت برای نامزدهای بالقوه است.  جگوار لندرور اخیرا اعلام کرده 29‌هزار نیروی خود و نیز کارکنان بسیاری از نمایندگی‌هایش مهارت‌‌‌های لازم برای توسعه، ساخت و خدمات خودروهای برقی را آموزش خواهند دید. در همین راستا، مرسدس بنز نیز اخیرا اعلام کرده تا سال 2030، بیش از 1.3 میلیارد یورو در زمینه صلاحیت‌‌‌های پایداری به کمک آموزش‌‌‌های مستمر کارکنانش سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 

منبع: Capgemini Research Institute
مترجم دکتر محمد کارگر شورکی

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  آپارات  |  یوتیوب  |  احمد فرهادی

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش