غیرقابلانکار است که اتحادیه اروپا، روزگاری پیشتاز در عرصه مهندسی و نوآوری، اکنون در رقابت با ایالات متحده و چین در حوزه فناوریهای پیشرفته و نوظهور با مشکلات جدی روبرو شده است. شواهد موجود حاکی از آن است که این اتحادیه جایگاه برتر خود را در برخی از صنایع کلیدی، بهویژه صنعت خودروسازی، به تدریج از دست داده و برای بازگشت به صدر جدول جهانی نیازمند تحولات بنیادین است.
بر اساس گزارشهایی که به سفارش خود اتحادیه اروپا تهیه شدهاند، تنها چهار شرکت اروپایی در میان ۵۰ شرکت برتر فناوری جهان قرار دارند. این آمار هشداردهنده، همراه با سرمایهگذاری نسبتاً محدود اروپا در تحقیق و توسعه، توانایی این قاره را برای پیشرفت در حوزههایی مانند هوش مصنوعی، خودروهای برقی و فناوریهای پاک را در مقایسه با چین و آمریکا به شدت کاهش داده است.
کارشناسان معتقدند که اروپا برای حفظ جایگاه خود در این رقابت جهانی باید سرمایهگذاری در نوآوری و توسعه فناوری را بهطور چشمگیری افزایش دهد. با این حال، چنین تحولی مستلزم زمان طولانی و منابع مالی عظیمی است. برآوردها نشان میدهند که اتحادیه اروپا سالانه به حدود ۸۰۰ میلیارد یورو برای مدرنسازی صنایع مختلف، از جمله صنعت خودرو، و تحقق اهداف کربنزدایی نیاز دارد. صنعت خودروسازی بهویژه نماد چالشهای روبروی اروپاست؛ صنعتی که باید همزمان با پیشرفت سریع ایالات متحده در فناوریهای نوین و فشار رقابتی چین دستوپنجه نرم کند.
اگرچه یافتههای اخیر ممکن است برای اروپاییان نگرانکننده باشد، اما همین رویکرد انتقادی و پذیرش واقعیتها میتواند نقطه قوتی برای آینده این منطقه باشد. شفافیت در ارزیابی نقاط ضعف و قوت خود نشاندهنده بلوغ فکری اروپا است. تنها با شناخت دقیق موقعیت خود در زنجیره تأمین جهانی میتوان راهبردهایی مؤثر برای بازگشت به عرصه رقابت تدوین کرد؛ چرا که انکار ضعفها نه تنها کمکی نمیکند بلکه فرصت بیشتری به رقبا برای بهرهبرداری از آنها میدهد.
برای تحلیل بیشتر این تحولات، روز ۱۰ دی در گفتمان اندیشکده خودرو با ما باشید.
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی