مهندس غروی تمرکز بر برنامه‌ریزی ـ بخش سوم

 

 

غروی به برنامه‌ریزی برای افزایش تولید اعتقاد راسخ داشت؛ و با یکی از مهمترین روش‌های توسعه سازمانی آشنا بود؛ «ارتقاء و افزایش تعاملات بین‌المللی»؛ در ژاپن با دوره مدیریت روش نیسان (NISSAN WAY)  آشنا شده بود؛ و سعی داشت این روش را در سایپا و ایران خودرو پیاده کند، در ایران خودرو نه تنها تعداد زیادی از مدیران را به ژاپن فرستاد، بلکه اساتید متعددی از برای کمک به مدیران ایران خودرو در پیاده‌سازی این روش به ایران خودرو دعوت کرد.

تنها یک ماه پس از انتصابش در ایران خودرو مهندس ویسه را مامور کرد تا به گروهی از همکاران برنامه استراتژیک صنعت خودرو را بنویسند. با توجه به اینکه آن زمان هنوز مرکز مطالعات استراتژیک ایران خودرو راه‌اندازی نشده بود این اقدام مهندس غروی نوعی بدعت و نوآوری بود. مهندس غروی از این تیم درخواست کرده بود که ظرف یک هفته رئوس اهداف و برنامه‌های 7 ساله ایران خودرو را بنویسند؛ برنامه هفت ساله ساپکو نیز جزئی از همین برنامه تلقی شده بود. او این برنامه را برای جرح و تعدیل در اختیار هیئت مدیره خود گذاشت و در آذرماه 1373 آن را تقدیم به سازمان گسترش تقدیم کرد. غروی در برنامه 7 ساله‌اش می‌گفت به سرمایه مشترک در قطعه‌سازی جهت انتقال دانش فنی تولید، ارتقای کیفیت و ... معتقد است. اما با سرمایه‌گذاری مشترک در شرکت خودروساز که فروش و خدمات پس از فروش را دارد مخالف است.

افزایش تیراژ تولید اولویت اول غروی بود، او توانست مرحوم مهندس ترکان رئیس ستاد سیاستگذاری سازمان گسترش را قانع کند تا مجوز افزایش ظرفیت تولید را صادر کند. سرمایه‌گذاری در خطوط تولید ایران خودرو و کارخانجات تابعه را به شدت افزایش داد. اخذ مجوز پیش‌فروش از شورای اقتصاد؛ با دادن سود مشارکت به پیش خریداران تا حد 24 درصد و دادن تخفیف در قیمت فروش پشتوانه و منبع مطمئن اما بسیار گران قیمتی برای سرمایه‌گذاری‌های مهندس غروی بود. به هر نسبتی که ظرفیت خطوط تولید ایران خودرو افزایش می‌یافتند، به همان نسبت قطعه‌سازان هم باید افزایش ظرفیت می‌دادند آنها هم مانند خودروسازها دچار کم لطفی بانک‌ها (در پرداخت تسهیلات بانکی) بودند اما غروی با اخذ مصوبه ستاد سیاستگذاری خودرو دست مهندس ویسه را باز گذاشت تا نسبت به کمک‌های مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های قطعه‌ساز، برای پیش خرید کردن تولید برخی قطعه‌سازان، خرید بخشی از سهام آنها، پذیرش 20 -30 درصد سهام آنها به ایران خودرو به صورت هبه و .. اقدام نماید.

زمانی که غروی می‌خواست بانک تاسیس نماید؛ مرحوم نوربخش خیلی سخت‌گیری می‌کرد. در آخر با تاسیس موسسه مالی-اعتباری رضایت داد. غروی نمایندگان خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان را برای سرمایه‌گذاری در بانک جدید بسیج کرد. اختلافات با انجمن قطعه‌سازان؛ به اوج رسیده بود. برای کاهش تنش‌ها جلسه‌ای ترتیب داده شد. دکتر رجال هیئت مدیره انجمن از غروی خواست تا اجازه دهد موسسه مالی-اعتباری را انجمن قطعه‌سازان ایجاد نماید و در عوض چند درصد سهام را را بلاعوض به غروی یا ایران خودرو بدهند. غروی به شدت عصبانی شد و گفت: متاسفم که مرا این گونه ارزیابی کرده‌اید و جلسه را ترک کرد. غروی تمام طلب‌های قطعه‌سازان؛ نمایندگان خدمات پس از فروش و ... را پس از اخذ موافقتنامه کتبی آنها به نام خودشان در موسسه مالی-اعتباری پارسیان سرمایه‌گذاری کرد. چندی بعد همه‌شان چند برابر سود بردند.

 

بخش نخست  |  بخش دوم  |  بخش چهارم

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  احمد فرهادی

احمد فرهادی: ۰۳/۰۴/۱۹

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش