صنعت خودروسازی آلمان، که هنوز نماد فناوری و کیفیت در بسیاری از کشورهای جهان است، اکنون با بحرانی عمیق دست و پنجه نرم میکند. در حالی که برندهای آلمانی همچنان در بسیاری از کشورها جایگاهی ممتاز دارند، بازار چین (بزرگترین بازار خودروی جهان) دیگر به آنها روی خوش نشان نمیدهد. این تغییر روند، زنگ خطری جدی برای غولهای خودروسازی اروپایی است.
عملکرد مالی چهار برند بزرگ آلمانی در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ نشاندهنده عمق این بحران است:
- فولکسواگن (VW): سود خالص این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افتی ۶۳.۷ درصدی مواجه شد. تحلیلها این کاهش را به افت تقاضا در بازار چین نسبت میدهند.
- آئودی: این برند لوکس کاهش ۹۱ درصدی در سود عملیاتی خود را گزارش کرد. رقابت شدید با تولیدکنندگان خودروهای برقی و تقاضای ضعیف برای خودروهای لوکس در چین، از عوامل اصلی این افت بودهاند.
- بیامو: سود خالص بیامو ۸۴ درصد کاهش یافت که دلیل آن فراخوان پرهزینه خودروها و ضعف بازار چین عنوان شده است.
- مرسدس بنز: سود خالص این شرکت نیز با کاهش ۵۴ درصدی همراه بود که ناشی از کاهش تقاضا در چین و چالشهای اقتصادی جهانی بوده است.
این ارقام نه تنها از بحران مالی بلکه از چالشهای ساختاری گستردهای حکایت دارند که صنعت خودروسازی اروپا با آن مواجه است.
چرا چینی ها دیگر خودروهای آلمانی نمیخواهد؟
چین، که روزگاری یکی از بزرگترین مشتریان خودروهای آلمانی بود، اکنون تمرکز خود را به سمت تولیدکنندگان داخلی معطوف کرده است. شرکتهای چینی نه تنها در فناوری انواع خودروها پیشرفت چشمگیری داشتهاند، بلکه با ارائه محصولاتی با قیمت رقابتی، سهم بزرگی از بازار داخلی را تصاحب کردهاند. این در حالی است که خودروسازان آلمانی نتوانستند سرعت تحول در صنعت خودروی چین را پیشبینی کنند و اکنون برای بازسازی جایگاه خود تحت فشار هستند. در مواجهه با این بحران، خودروسازان آلمانی برعکس بقیه عمل می کنند و دنبال کم کردن هزینه های ارتقا فن آوری نیستند. آلمانی ها قصد خروج از چین را ندارند و سرمایهگذاریهای سنگینی را در زمینه تحقیق و توسعه و حتی شراکت با خودروسازان جدید چینی را آغاز کردهاند. اما سوال مهم این است: آیا این تلاشهای آلمانی ها برای رقابت با چینی ها کافی خواهد بود؟
(دکتر علی میرزایی)
برای تحلیل بیشتر این تحولات، روز ۱۰ دی در گفتمان اندیشکده خودرو با ما باشید.
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی