درگذشت منوچهر غروی و تأثیر مدیریت او بر صنعت خودروی ایران

منوچهر غروی

 

منوچهر غروی، یکی از چهره‌های تأثیرگذار در صنعت خودروی ایران، به عنوان مدیرعامل اسبق ایران خودرو و سایپا، نقش قابل توجهی در تحولات این صنعت داشت.
او عصر دیروز پس از تحمل یک دوره بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد، مدیریت او، که همزمان با تحولات اقتصادی و سیاسی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی همراه بود. دستاوردهای بسیاری برای صنعت خودرو داشت. که برخی از آن‌ها عبارتند از: 
 
۱. تحول در سایپا
غروی در سال ۱۳۶۷ به سایپا پیوست و در دوران مدیریت خود (۱۳۶۷–۱۳۷۳) نخستین برنامه راهبردی پنج‌ساله این شرکت را تدوین کرد. این برنامه بر چهار محور تمرکز داشت:  

  • تقویت قطعه سازی با سرمایه گذاری در شرکت سازه گستر.  
  • بهینه سازی خطوط مونتاژ و بهبود کیفیت محصولات.  
  • تأسیس شرکت مگاموتور برای تولید موتور و گیربکس.  
  • طراحی بدنه و ساخت قالب‌های صنعتی با ایجاد مراکز تحقیقاتی .  

تحت مدیریت او، تولید رنو از ۴,۸۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۸ به ۱۹,۴۳۸ دستگاه در سال ۱۳۷۰ رسید و محصولاتی مانند پراید (۱۳۷۲) به بازار عرضه شدند.  

 

۲. مدیریت در ایران خودرو
غروی پس از سایپا، به ایران خودرو رفت و به مدت ۸ سال و ۸ ماه مدیرعامل این شرکت بود. او در دوران آزادسازی اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی، با تفویض اختیارات گسترده، توانست اصلاحاتی در ساختار مالی و تولیدی شرکت ایجاد  کند.

غروی در دورانی مدیریت کرد که صنعت خودرو با کمبود قطعات و وابستگی به واردات مواجه بود. این مسئله به ویژه پس از تشدید تحریم‌ها، چالش‌های کیفیت و قیمت را تشدید کرده.

 

میراث غروی و درس‌های آینده

  1. نقش او در توسعه زیرساخت‌ها: غروی از معدود مدیرانی بود که به تحقیق و توسعه (R&D) و ساخت داخل توجه نشان داد، اما عدم تداوم این سیاست‌ها پس از او، نشان‌دهنده ضعف در نهادینه‌سازی تحولات است.  
  2. درس‌های مدیریتی: لزوم مشروط کردن حمایت‌های دولتی به بهبود کیفیت و کاهش وابستگی. توجه به بازارهای صادراتی با درآمد متوسط، به جای تمرکز صرف بر بازارهای داخلی یا کشورهای بحران‌زده.  
  3. نقد سیاست‌های آلایندگی: در سال‌های اخیر، بازگشت به موتورهای منسوخ (مانند XU7) در صنعت خودرو، نشان می‌دهد که درس‌های دوران مدیریت غروی در توجه به فناوری‌های روز مغفول مانده است.  

منوچهر غروی نماد مدیرانی بود که در بستر چالش‌های اقتصادی ایران، هم دستاورد داشتند و هم با محدودیت‌ها دست‌وپنجه نرم کردند. درگذشت او بهانه‌ای است برای بازنگری در الگوهای مدیریتی صنعت خودرو، که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نوآوری و عبور از رویکردهای مونتاژمحور است.

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  آپارات  |  یوتیوب  |  احمد فرهادی

۱
از ۵
۱ مشارکت کننده