ایستگاه «اف» پاریس (Station F Paris):
اینکه بتوان از یک مکانی متروکه؛ به بزرگترین مرکز کارآفرینی دنیا رسید، ایدهای است که در فرانسه محقق شده است. در سال ۲۰۱۷ زمینی که قبلاً متعلق به ایستگاه Freyssinet راهآهن فرانسه بود به عنوان محل ساخت ایستگاه یا «استیشن اف» انتخاب شد.
این ایستگاه متروکه؛ توسط معمار فرانسوی ویلموت و همکارانش و با حمایت یک کارآفرین و سرمایهگذار با نام خاویر نیل طراحی شده است. خاویر نیل، ثروتمند مشهور فرانسوی ایده ساخت یک مرکز برای استارتآپها را مدتها در سر داشت.
امروزه از «استیشن اف» به عنوان بزرگترین پردیس شرکتهای نوپا (استارتاپها) در جهان نام برده میشود. یک مرکز رشد (انکوباتور) در منطقه سیزدهم پاریس است این مرکز بهطور رسمی توسط رئیسجمهور امانوئل مکرون در ماه ژوئن ۲۰۱۷ افتتاح شد و محل کسب و کار اداری را برای استارتاپ و شرکای تجاری آنها مانند فیس بوک، مایکروسافت، موتور جستجوی ناور و … را فراهم نمود. این شرکتهای سرشناس، استارتاپها را برای شروع فعالیت در «استیشن اف» انتخاب کردهاند و خود نقش نوعی مشوق، راهنما و ناظر برای آنها را اجرا میکنند.
در حال حاضر صدها کارآفرین از نقاط مختلف دنیا در «استیشن اف» گردهم آمدهاند رکسانا ورزا (کارآفرین ایرانی الاصل) مدیرعامل این مجموعه است. رکسانا در یک خانواده مهاجر ایرانی در شهر سانفرانسیسکو به دنیا آمد، پدرش فارغالتحصیل دانشگاه استنفورد و مادرش معلم زبان بود که پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کردند.به دنیا آمد. او در حالی که سی و چند سال بیشتر ندارد، مدیر بزرگترین پردیس استارتاپی جهان است.
وسعت ابتدایی این مکان ۳۴ هزار مترمربع بوده و با هزینه تقریبا ۲۵۰ میلیون یورو آغاز بکار کرده است. نکتهی جالب این است که تقریباً بعد از حدود ۴ سال از شروع فعالیت، مساحت این پروژه به ۵۱ هزار مترمربع رسیده است. چیزی نزدیک به ۶۰۰ اتاق دارد و در سال بیشتر از ۶۰۰ رویداد و کارگاه آموزشی در این محل برگزار میشود.
در «استیشن اف»، مشکلات مالیاتی، ثبت شرکت، هزینه بالای اجاره و ۲۴ ساعته بودن محل استقرار، تغذیه، مشکلات مدیریت محل استقرار برای تیمها تا حد زیادی رفع شده است و بیشتر از ۳۰۰۰ میز کار، ۱۰۰ آپارتمان اشتراکی، ۸ محل برگزاری رویداد، رستوران، آشپزخانه و کافه وجود دارد که همه آنها در اختیار اعضای تیمها و شرکتهای حاضر در این مجتمع قرار دارد.
در اقلیم کسب و کار خودروی ایران، هم ظرفیتهای فیزیکی خالی بسیاری وجود دارد؛ هم ایدههای بسیار کار آمد و هم ذخایر مدیریتی چونان رکسانا، اما سوله های بی سرنوشتی، ایدههای نیازموده و انسانهای به کنار واداشته شده، کار را بجایی نامطلوب رسانده، میتوان با بکارگیری ظرفیتهای خالی، ایدههای جدید و مدیران مجرب سرنوشتی دیگر برای خودروسازی رقم زد.
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی
احمد فرهادی: ۰۳/۰۹/۲۰