تولید ۱٫۵ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ معادل آب مصرفی بیش از چهار میلیون نفر در یک سال در کشوری که با کمآبی مزمن دستوپنجه نرم میکند، شاید عجیب باشد که هر خودرو برای تولد خود، یک کامیون پر از هندوانه آب میبلعد. تولید خودرو فراتر از فولاد و موتور است؛ از استخراج مواد خام تا رنگآمیزی و شستوشو، فرایندها مقدار عظیمی آب مصرف میکنند. بر اساس محاسبات مرجع، تولید یک خودروی سواری به طور متوسط 182 هزار لیتر آب نیاز دارد. (بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط انجمن خودروسازان اروپا) اگر در سال ۱۴۰۴ ایران قادر باشد ۱٫۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کند، میزان آب مصرفی به 273 میلیارد لیتر آب.
معادلهای ملموس این حجم آب
- تولید 390 هزار تن سیب (با فرض ۷۰۰ لیتر آب برای هر کیلوگرم)
- تولید 1٬090 هزار تن هندوانه (با فرض ۲۵۰ لیتر آب برای هر کیلوگرم)
- تأمین آب برای مصرف میلیون ۴.۱۵۵.۰۰۰ نفر در سال (با فرض مصرف یکساله هر فرد ۶۵۷۰۰ لیتر)
این حجم از مصرف آب برای تولید خودرو زمانی جالبتر میشود که آن را با حجم برخی از سدهای ایران مقایسه کنیم:
- معادل نیمی از ظرفیت سد زایندهرود (ظرفیت سد ۵۲۰ میلیون مترمکعب)
- حدود یکششم حجم سد کرج (۱٬۸۵۰ میلیون مترمکعب)
این اعداد نشان میدهد که «آب» فقط چالش کشاورزی نیست؛ صنایع سنگین مانند خودروسازی نیز سهم بزرگی در فشار بر منابع آبی دارند. امروزه در جهان، راهکارهایی مانند بازیافت آب در خطوط رنگ و شستوشو، استفاده از رنگهای کممصرف و بازچرخانی تا ۹۵٪ آب، توانسته مصرف را به کمتر از ۶۰ هزار لیتر در هر خودرو برساند؛ بنابراین اگر مدیریت آببَری در صنعت خودرو در دستور کار قرار نگیرد، هر جهش تولید میتواند به معنای تخلیه یک سد کامل باشد. در شرایطی که بسیاری از شهرها با محدودیت جدی آب روبهرو هستند، این اعداد زنگ خطری جدی برای سیاستگذاران و مدیران صنعتی است.
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی