درنگی بر «گره کور واردات خودرو»

 

 

تنها اندکی پس از توییت عبدالناصر همتی که نوشت: «بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم؛ همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.» فرزین؛ رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: «یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادیم. این یک سیاست مستمر است و تا پایان سال ادامه خواهیم داد» در بیان وزیر اقتصاد دو نکته بسیار مهم وجود دارد؛ یکی باز کردن «گره کور واردات خودرو» و دیگری تأکید بر «عنصر رقابت»؛ در خصوص نکته نخست باید گفت؛ اگر میانگین قیمت خودروهای وارداتی را ۱۵ هزار دلار در نظر بگیریم با یک حساب و کتاب ساده متوجه خواهیم شد با اختصاص یک میلیارد دلار تنها چیزی حدود ۶۶ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. عددی که به نظر می‌رسد قادر نیست تأثیر زیادی بر شکست تقاضای انباشته شده بازار خودرو بگذارد! و صدالبته با این تعداد توان رقابتی صنعت خودرو نیز ارتقا نمی‌یابد؛ از سوی دیگر باید در نظر داشت واردات خودرو یک سخن است و تأمین سوخت متناسب با این خودروها سخن دیگر! که اگر این مسئله حل نشود؛ مشکل بر مشکلات قبل افزوده خواهد شد.

تأکید «عنصر رقابت» اهمیت بسیاری دارد؛ رقابت، بهره‌وری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. وجود رقبا بنگاه‌های تولیدی را ترغیب می‌کند تا به نوآوری و بهبود عملکرد خود بپردازند و از اشباع بازار جلوگیری کنند. همچنین، تمایز مالکیت و مدیریت به‌ویژه در بنگاه‌های اقتصادی نوین، تأثیری بسزایی در بهره‌وری و کیفیت کارایی دارد که این بحث با حضور پر قوت بخش خصوصی در فضای رقابتی کسب‌وکار امکان‌پذیر است.

فارغ از اینکه چه تعداد خودرو وارد شود یا نشود؛ کلید حل مسائل ایران در افزایش تولید نهفته است؛ برای افزایش تولید اقدامات بسیاری باید صورت بگیرد؛ اینکه با کمبود منابع چگونه تصمیمی برای ایجاد رقابت بنگاه‌ها اتخاذ شود؟ اینکه آیا اینکه در وضعیتی که بسیاری از قطعه‌سازان حال‌وروز خوبی ندارند بهتر بود این یک میلیارد دلار صرف توانمندی بنگاه‌های تولیدی شود یا صرف واردات؟ و اینکه آیا مدل بهینه‌تری هم برای افزایش رقابت در صنعت خودرو وجود دارد یا خیر؟ پرسش‌هایی است که باید در اندیشکده‌های مرتبط تحلیل و پاسخ‌یابی شود.

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  آپارات  |  یوتیوب  |  احمد فرهادی

احمد فرهادی: ۰۳/۰۶/۲۸

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش