عشق‌بازی با «ماکت خودرو»

 

 

 

برای خیلی‌ها خودرو عشق است و برای برخی ماکت خودرو! کمتر مردی را می‌توان یافت که نسبت به خودروها بی‌تفاوت باشد؛ اکثر مردان کششی غریزی نسبت به این ساخته‌های دست بشر دارند. خودرو برای آنها جایگاه معشوق دوم را دارد اگر اول نباشد! پژوهشی نشان می‌دهد که قسمتی از مغز مردان هنگام تماشای خودروهای جذاب به صورتی فعال می‌شود که هنگام دیدن یک زن زیبا! هر چه باشد خودرو هم پاسخی به نیازهای غریزی ما و هم پاسخی به نیازهای اجتماعی ما برای داشتن یک زندگی شاد اجتماعی است.
از زمان ورود خودروها به جهان، این ارابه‌های مکانیکی مورد توجه افراد مختلفی در سراسر جهان قرار گرفتند و بسیاری از افراد اگرچه توانایی جمع آوری کلکسیونی از این خودروهای جذاب را نداشتند، اما با رقمی بسیار کمتر اقدام به جمع‌آوری مدل‌های ماکت ماشین کردند و حال چند دهه‌ی است که ماکت خودرو و تبدیل به یک کسب‌و‌کار بسیار بزرگ و جذاب در سراسر دنیا شده است.
ماکت خودرو شامل نمونه‌ای مصنوعی از خودروهای مختلف است که برای افرادی که عاشق خودرو هستند، ساخته می‌شود. شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که هر کدام محصولات خود را با مشخصاتی تولید می‌کنند. اولین ماکت‌هایی که ساخته شدند، بدنه کوچکی داشته و فضای داخلی نداشتند. پس از سال‌ها هم آلیاژ به کار رفته در آن بهتر شده و هم اینکه ویژگی‌های آن پیشرفته‌تر شد. از دهه ۱۹۵۰ کیفیت ماکت خودرو بیشتر شد، که در نتیجه سبب توسعه یافتن و محبوبیت آن گشت. مهم‌ترین ماکت‌های دنیا ماکت خودرو و ماکت موتور است که در انواع مدل‌های مختلف خودرو به بازار عرضه می‌شود. سایز و کیفیت این ماکت‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و بسته به موارد مختلف از نظر قیمتی نیز با هم متفاوت هستند. این ماکت‌ها را می‌توان از جهات مختلف دسته بندی کرد که یکی از آن‌ها به لحاظ گران‌ترین ماکت ماشین است. برندهای مختلفی در این زمینه فعالیت دارند که هر فردی که مجموعه ماکت‌ها را داشته باشد، بدون شک با آن‌ها آشنا است.
ماکت خودرو را در سایزهای مختلفی در بازار می‌توان یافت. در حال حاضر، مقیاس‌های ۱:۱۸ ، ۱:۲۴ و ۱:۴۳ مرسوم هستند و سایزهای دیگر نظیر ۱:۶۴ ، ۱:۱۲ و … به تعداد بسیار انگشت‌شمار موجود هستند. مقیاس ۱:۱۸ ، عمده‌ترین و پرتراکم‌ترین سایز تولیدی در بازار ماکت به شمار می‌رود و تقریبا هر محصولی با هر سطح کیفی و با قیمت متفاوتی را می‌توان در این بین یافت.
شاید برای برخی باور پذیر نباشد اما گران‌ترین ماکت خودرو رولزرویس کولینان است؛ قیمت این ماکت مقیاس ۱:۱۸ از ۱۷ هزار دلار آغاز می‌شود و در مدل سفارشی قیمت به ۴۰ هزار دلار می‌رسد.  
البته این یک ماکت معمولی نیست؛ زیرا بیش از یک‌هزار قطعه دست‌ساز در آن بکار رفته و ساخت هر عدد از آن۴۵۰ نفر ساعت طول می‌کشد یعنی بیش از نیمی از زمانی که برای ساخت یک کولینان واقعی صرف می‌شود. این شاهکار نفیس جزئیات خارق‌العاده‌ای مثل چراغ‌های بیرونی روشن‌شو، ماکت کاملی از پیشرانه ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو زیر کاپوت، پارکابی‌های چراغ‌دار، داشبورد چراغ‌دار، دوخت روی پشت‌سری‌ها، تریم چوبی و دوخت صندلی‌ها برخوردار است. حتی چترهایی که در درهای عقب کولینان واقعی تعبیه شده هم در این ماکت وجود دارند.
ماکت خودرو جلوه‌ای از عشق‌ورزی انسان با خودروهاست؛ گاهی آدم را چنان به کام خودش می‌برد که فانی می‌شود.

گفت معشوقی به عاشق ز امتحان
در صبوحی که فلان ابن‌فلان
مر مرا تو دوست‌تر داری عجب
یا که خود را، راست گو یا ذالکرب
گفت من در تو چنان فانی شدم
گه پرم از تو ز ساران تا قدم
بر من از هستی من جز نام نیست
در وجودم جز تو ای خوش کام نیست
پس از انعقاد تفاهم‌نامه «اندیشکده خودرو» و «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی»؛ و با حمایت‌های موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد به زودی شاهد برگزاری بزرگترین نمایشگاه «ماکت خودرو» در موزه خودروهای تاریخی ایران خواهیم بود. منتظر باشید.

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  واتس‌اَپ  |  تلگرام  |  احمد فرهادی

احمد فرهادی: ۰۳/۰۵/۰۳

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش