سالها پیش وقتی که فضای کسب و کار ایران اندکی به فضای کسب و کار بینالمللی شباهت داشت؛ تجار میآمدند و میرفتند بیدغدغه؛ و بانکها هم پول را انتقال میدادند بدون نگرانی؛ «آنتوان آیسه» که یک تاجر فرانسوی بود برای حفاظت از سرمایهاش یا برای فعالیت در محیطی بکر به فکر ایجاد شرکتی افتاد که بتواند محصولات وطنیاش را تولید کند و بفروشد.
این سرمایهگذاریها برای کشور بسیار مناسب بود چرا که سرمایهگذاری یکی از عوامل مهم تولید است که موجب رشد و پیشرفت و توسعهیافتگی بیشتر کشورها میشود و به عنوان موتور محرک اقتصاد، تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی، درآمد سرانه، اشتغال، تولید ناخالص داخلی، ارزش پول ملی و کاهش تورم دارد و بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع میکند.
آنتوان به همراه پسرانش آلفرد و چارلی از سال 1345 شرکتی را ثبت کردند و تا سال 1347 مشغول ساخت و ساز سالنهای تولیدی شدند تا اینکه پس از دو سال نخستین محصول این به نام «آکا» تولید شد؛ «آکا» محصولی تجاری بود و مناسب برای حمل و نقل؛ هدف اصلی از تولید این محصول استفاده از آن برای توزیع محصول دیگر این خانواده فرانسوی؛ یعنی نوشیدنی «آبجو» که البته ما امروز آن را به عنوان «مالشعیر» میخوانیم، بود.
آنتوان که وقت خود را به فعالیتهای دیگری معطوف کرده بود؛ اداره شرکت «سایپا» را عملاً به پسرش آلفرد واگذار نموده بود به همین دلیل بیشتر سایپاییهای قدیمی آلفرد را بهتر از آنتوان به یاد میآورند. آلفرد در فکر گسترش سبد محصولات شرکت بود و توانست با مذاکراتش «مهاری» و «ژیان» و «رنو5» را به تولیدات شرکت سایپا افزوده نماید.
رشد سایپا طی ده سال فعالیت در پیش از انقلاب؛ چنان چشمگیر بود که ما شاهد حضور خودروهای این شرکت در سراسر ایران و حتی صادرات خودروها به کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم.
پرسش اصلی این است که چگونه این اتفاق در ایران رخ داد؟ پاسخ را باید فضای کسب و کار بکاویم. هر کشوری و هر صنعتی برای توسعه و رونق خود به سرمایهگذاری نیازمند است؛ در مقوله سرمایهگذاری؛ امنیت سرمایهگذاری از مهمترین متغیرهایی است که میزان سرمایهگذاری در کشور را تعیین میکند و سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در بخشهای مختلف کشور بهعنوان متقاضیان واقعی امنیت سرمایهگذاری، بهدنبال شناسایی عوامل امنیتزدا و عدمقطعیتها و میزان تاثیر آن بر فضای کسبوکار هستند.
در بین تمامی صنایع؛ صنعت خودروسازی بیش از سایر صنایع بینالمللی است و این صنعت بینالمللی برای رشد و توسعه خود نیاز به دو عامل مهم دارد سرمایهگذاری و ارتباطات بینالمللی؛ تولد سایپا در 1345؛ پدیدهای است که به ما نشان میدهد، اگر فضای کسب و کار مهیا باشد صنایع بیشرویی قادرند در خاک کشور جوانه بزنند و موجبات رشد و توسعه را فراهم آورند.
(به مناسبت ۱۵ اسفند روز سایپا)
واتساپ: به نام اخلاق
تلگرام: اخلاق و تولید
اینستاگرام: ahmad_farhdi
احمد فرهادی: ۱۵-۱۲-۱۴۰۲