شب‌های مخصوص 3: بهروز فردوس

 

 

بهروز فردوس بنیانگذار اصلی شرکت ماموت، سال 1319 در تهران چشم به جهان گشود. او پس از فارغ‌التحصیلی و اخذ مدرک دیپلم خود در تهران، برای تحصیل در رشته عمران، راهی کشور آلمان و دانشگاه کارلسروهه شد. بهروز فردوس حین تحصیل در آلمان، با همسر خود که اصالتی آلمانی دارد آشنا شده و ازدواج می‌کند. حاصل این ازدواج دو فرزند پسر به اسم‌های بهزاد دانیل فردوس و مهرزاد مانوئل فردوس و یک فرزند دختر به اسم میترا فردوس است.

پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد، با وجود اینکه می‌توانست در آلمان زندگی کند، با هدف خدمت به کشورش تصمیم می‌گیرد به ایران برگردد و شرکت ماموت را تأسیس کند. شرکتی که بعدها تبدیل به بزرگترین مجموعه صنعتی سازنده خودروهای سنگین در ایران می‌شود.

 

پیشینه:

خانواده فردوس در سال 1343 «شرکت وزنه» را در زمینه تولید و راه‌اندازی جرثقیل‌های سقفی و صنعتی ثبت کردند. این شرکت هم اکنون یکی از فعالان و پیشروان صنعت جرثقیل‌سازی کشور می‌باشد. علاوه بر این بهروز فردوس قبل از تأسیس شرکت ماموت ابتدا با کمک برادران خود در سال 1367 به منظور ساخت کانتینرهای تمام‌ فایبرگلاس و اتاق‌های یخچالی برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات گوشتی، شرکت اف ام (FM) را تأسیس نمودند. شرکت اف ام همچنین در زمینه نصب کولر برای ناوگان اتوبوس‌رانی جاده‌ای کشور هم فعالیت گسترده‌ی در همان سال‌ها داشته است.

بهروز فردوس در سال 1370 شرکت ماموت را به صورت رسمی تأسیس کرد. این شرکت فعالیت خود را در زمینی به وسعت بیست هزار متر مربع و با سه سالن در استان البرز آغاز نمود. در سال 1371 موفق به شروع تولید انواع تریلر سبک از جمله تریلر چادری و تریلر کفی شد. از دیگر فعالیت‌های در این سال‌ها می‌توان به توسعه مساحت کارخانه و احداث سوله‌های متعدد با هدف خودکفایی در تولید تریلرسازی و ساخت قطعات متعدد  از جمله تولید ساندوچ پانل‌های سقفی و دیواری و نورد ورق‌های رنگی تا سال 1373 اشاره کرد.

با توجه به نیاز بالای کشور و تقاضای این محصولات از سال 1373 تا 1375 بهروز فردوس؛ اقدام به گسترش مساحت و سوله‌های شرکت کرد و با ساخت سوله‌های جداگانه برای هر یک از محصولات پانل‌سازی از جمله ساندویچ پانل پیوسته و ناپیوسته سردخانه‌ای شروع به تولید این محصولات در مقیاس انبوه کرد. همچنین در این سال‌ها تولید و انبوه‌سازی اتاق‌های ایزوله مثل اتاق یخچالی، تریلر یخچالی و اتاق حمل بار در تیراژ بالا به‌طور کامل راه‌اندازی شد. این یخچال‌ها کاربرد‌های بسیاری در حمل محصولات فاسدشدنی در صنایع غذایی (فرآورده‌های گوشتی، لبنی، پروتئینی و …) و دارویی (حمل و نقل دارو، سرم، کیسه‌های خون و…) دارند.

از سال 1376 تا سال 1380 شرکت ماموت اهداف خود را در جهت خودکفایی محصولات مصرفی و گسترش سبد محصولات دنبال نمود. بدین منظور، ابتدا اقدام به ساخت سوله‌های جدید برای راه‌اندازی بخش‌های شات پلاست و سالن رنگ کرد، سپس با تولید کانکس‌های پیش‌ساخته مسکونی، حفاری و اتاق‌های حمل بار پانلی (رستوران‌های متحرک، بستنی‌فروشی سیار و…) قدم بزرگی در صنعت کشور برداشت.

بهبود کیفیت همواره یکی از دغدغه‌های فردوس بود به همین لحاظ او اقدام به استخدام مهندسین داخلی و خارجی کرد تا با بهبود کیفیت محصولات خود بتواند در سطح جهانی به رقابت با رقبایش بپردازد و در ادامه با تولید انواع تریلرهای سنگین کمرشکن، کمپرسی، ماشین‌بر و تریلرهای کفی لبه‌دار با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا گامی بزرگ در جهت پیشرفت شرکت ماموت در سطح جهانی برداشت. و با ابتکاری جدید و ورود به صنعت ساخت‌وساز کشور در زمینه تولید انواع سازه و سوله و استراکچرهای فلزی، حوزه‌ی فعالیت خودش را گسترش داد. که بعدها پروژه‌های بسیار مهمی هم‌چون ایران مال توسط این مجموعه به بهره‌برداری رسید.

در این دوره شرکت ماموت با تکمیل و تولید تریلر تانکر به منظور حمل‌ونقل سوخت و انواع مایعات مثل قیر و اسید روند رو به رشد خودش را در زمینه تولید محصولات تریلری جدید ادامه داد. این تریلرها از این جهت حائز اهمیت بودند که اقتصاد کشور متکی به صنعت نفت بود.

همکاری با شرکت مخابراتی ایرانسل یکی دیگر از اقدامات فردوس بود؛ او با عقد قرارداد با این شرکت، اقدام به تولید و راه‌اندازی تمامی کانکس‌های مخابراتی، کانکس‌های سنگین و سایت‌های مخابراتی کرد. در سال 1388 تمامی تجهیزات شرکت ایرانسل توسط شرکت ماموت تکمیل گردید و طبق قرارداد بسته شده بین این دو، شرکت ماموت وظیفه سرویس و نگهداری تمامی سایت‌های این مجموعه را عهده‌دار شد. همچنین شرکت ماموت اصلی‌ترین فروشنده کانکس‌های مخابراتی برای شرکت مخابراتی همراه اول می‌باشد.

یکی از وقایع مهم مربوط به این دوره که تاثیر زیادی در گسترش و پیشرفت شرکت ماموت داشت، دریافت نمایندگی انحصاری «شرکت اسکانیا» در کشور بود. به موجب این قرارداد شرکت ماموت تولید و فروش این برند را با تأسیس شرکت ماموت دیزل و کارخانه تولید اسکانیا در استان قزوین و شهرک صنعتی کاسپین در سال 1388 شروع کرد.

اقدام دیگری که بر فعالیت‌های شرکت ماموت تاثیر گذاشت، خرید سهام شرکت حمل‌ونقل جاده‌ی هاگ بار و تقویت ناوگان این مجموعه بود. این شرکت هم اکنون یکی از بزرگترین شرکت‌ها در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و عرصه بین‌المللی می‌باشد.

شرکت ماموت در سال 1396 برای اولین بار شروع به همکاری با «شرکت فولکس واگن» کرد و واردات این برند در دوره کوتاهی پس از سال‌ها وقفه به ایران دوباره از سر گرفته شد. از جمله اتفاقات مهم دیگر، ورود به بازار خودروهای سنگین کشور و تولید و راه‌اندازی کشنده‌های پیلسان از سال 1397 در شرکت پیلسان بود. قدم دیگر در سال 1399 راه اندازی «شركت مهرسا شیمی» به منظور تولید مواد شیمیایی اولیه مورد نیاز مجموعه‌اش بود. هر ساله با توسعه زیر‌ساخت‌های شرکت ماموت حداقل 300 تا 400 نفر نیروی کار جدید به این مجموعه اضافه می‌شود. در حال حاضر این مجموعه یکی از بزرگترین هلدینگ‌های صنعتی کشور بوده که با بیش از 50 شرکت زیر‌‌‌‌‌‌‌‌مجموعه‌اش در زمینه‌های صنعتی مختلف، موجب اشتغال‌زایی برای بیش از 11,000 نفر شده است.

بعد از فوت بهروز فردوس، فرزندان آن مرحوم به‌طور کامل کارهای مدیریتی و پیشرفت شرکت ماموت را انجام می‌دهند. بهزاد دانیل فردوس و مهرزاد مانوئل فردوس باعث پیشرفت‌های چشمگیر این مجموعه در سال‌های اخیر شده‌اند.

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش