«خودروهای برقی» به عنوان یک دستاورد؛ در نگاه نخست فرصت بیبدلی در اختیار توسعه کسب و کار خودروسازی جهانی قرار داد؛ به ویژه که در سالهای اخیر همواره نگرانیهای فزایندهای در مورد پایداری زیستمحیطی و نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانهای، سراسر جهان را فراگرفته و منجر به افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی شده است. البته فقط مساله آلایندگی نیست، جنگها و تحولات عظیم ژئوپلیتیکی نیز موجب شده کشورها دغدغه تامین امن انرژی را بیش از پیش داشته باشند. اما همین دستاورد مهم در نگاه دوم تهدیدی جدی برای صنایع خودروسازی آمریکا و اروپا و همچنین شرکتهای تولید کننده سوخت فسیلی ایجاد نموده است. این نگرانیها به جایی رسیده که هم خودروسازان در پی مقابله با خودروهای برقی چین برآمدهاند و هم شرکتهای تولید کننده سوخت به سمت تولید «سوخت الکترونیکی» (Electrofuel) رفتهاند.
چین فاتح جنگ جهانی خودروهای برقی
چین به عنوان یک اقتصاد نوظهور؛ تولید خودروهای برقی را یک فرصت مغتنم دانست و آنچنان پیشرفتی کرد که سال ۲۰۲۳ در رقابتی بزرگ با آمریکا به تنهایی ۵۸ درصد از کل تولید خودروهای برقی جهان را به خود اختصاص داده، درحالیکه آمریکا تنها توانست ۱۰ درصد از سهم جهان را به دست بیاورد! از این رو نگرانی آمریکا از رقیب بزرگ خود در سالهای گذشته قابل پیشبینی بود، تا جایی که در روزهای اخیر جو بایدن با شعار «حافظت از تولید کنندگان آمریکایی در برابر واردات ارزان چینی» تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای چینی وضع کرد. اتفاقی که با شدت بیشتر در دولت ترامپ نیز رخ داده بود.
شرکتهای بزرگ تولیدکننده سوختهای فسیلی
از منظر دیگر افزایش سهم خودروهای برقی تهدیدی جدی برای شرکتهای تولید کننده سوخت فسیلی به شمار میرود؛ در حال حاضر ظرفیت پالایشگاهی جهان حدود ۹۵ میلیون بشکه در روز می باشد که برآورد شده است تا سال ۲۰۲۷ با نرخ رشد ۰.۸ درصدی به این ظرفیت افزوده گردد و به عدد ۱۰۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بنزین را میتوان مهمترین محصول پالایشگاهی دانست در حال حاضر در جهان سهم بنزین از سبد محصولات خروجی پالایشگاه ها حدود ۲۸ درصد است. به نوعی که هم اکنون روزانه حدود ۲۵ میلیون بشکه در روز (معادل ۳.۹ میلیارد لیتر) بنزین در جهان تولید و مصرف میگردد. از این میزان تولید، حدود ۲۲ درصد از آن معادل ۵.۵ میلیون بشکه در روز تجارت میگردد. در هر حال به نظر میرسد کاهش مصرف بنزین تهدیدی جدی برای شرکتهای بزرگ تولید کننده سوخت فسیلی نظیر شرکت آرامکو عربستان و... ایجاد نماید.
مقابله اروپا با تهدید چین
کمیسیون اروپا اخیرا پیشنویس طرحی را برای اعمال تعرفه تا ۳۶.۳ درصد تحت عنوان تعرفههای خنثیکننده آثار واردات خودروهای چینی منتشر کرد. حرکتی که در واقع در پی اقدام تهاجمی دولت آمریکا و وضع تعرفه صددرصدی بر خودروهای وارداتی از چین انجام شد. این تعرفهها عمدتا سه شرکت صنایع خودروسازی شانگهای یا سایک موتورز، جیلی و بیوایدی را هدف قرار داده است. البته سایر خودروسازان برقی چین نیز از این تعرفهها در امان نماندهاند و آن دسته از شرکتهایی که از نظر مقامات اروپایی همکاری نکرده باشند بهطور میانگین با تعرفههای حدود ۲۰ درصد مواجه هستند. (ادامه دارد)
وبسایت | اینستاگرام | واتساَپ | تلگرام | آپارات | یوتیوب | احمد فرهادی
احمد فرهادی: ۰۳/۰۶/۲۱