نشست صمیمانه اصحاب روابط عمومی خودروسازان

 

 

«ساختن» زمان بر است، اما «تخریب» نه!

«نام» کوشش می‌برد، اما «کام» نه!

برخی از کارها ساده است، مثل «حذف‌کردن» اما برخی دشوار مثل «جمع‌کردن». حدوداً یک سالی از حذف واحد روابط‌عمومی و ارتباطات در سایپا می‌گذرد. کاری که برخی از آن به «کور کردن چشم سازمان» یاد کردند و برخی نام آن را «تخریب پل ارتباطی» گذاشتند!

درست یک سال پس از آن اقدام نسنجیده، امروز به پاسداشت روز ارتباطات و روابط‌عمومی شاهد اقدام سنجیده‌ای بودیم، اقدامی که برآمده از  «ذهن جمیل» بود. واقعاً جمع‌کردن چند نسل از مدیران ارتباطات و روابط‌عمومی آن هم در سازمان سیاست‌زده‌ای چون سایپا اقدام ساده‌ای نیست. 

واحد روابط‌عمومی و ارتباطات در سایپا سابقه‌ای بیش از چهل سال دارد آقایان: رضا نقی‌پور، محمود پور، ایروانی، فراهانی، حق‌نظر، آشتیانی، شاهرخی، نظری، جلینی، میرزایی، نظری (دوم)، گودرزی، تابع جماعت، قادری و دیگر هیچ... همگی در فرازوفرود آن نقش داشتند. همچنان که تصاویر نشان می‌دهند تقریباً چند نسل از مدیران دور یک میز حضور داشتند. حتی از مدیران ارتباطات قدیمی گروه آقایان: واقف، قادری، حیدری، نبیی، مهدی احمدی و حمید لیلاز حضور داشتند. 

از مدیران که بگذریم به ترکیبی از پیش‌کسوتان روابط‌عمومی و ارتباطات می‌رسیم که در بین آنها باید یاد کنیم از اسدالله امین، محمد قهرمانی و ولی‌الله صالحی که گرچه نبودند؛ ولی نامشان به‌کرات برده شد. قدمای دیگری هم بودند که بعدها به حوزه‌های دیگری نقل‌مکان کردند؛ اما همچنان خود را کارشناس ارتباطات تلقی می‌کنند افرادی نظیر. علی عزیزی و خشیارفر. علاوه بر آقایان حضور دو بانو، خانم ولی‌زاده و خانم حکیمی بر جلای مراسم افزوده بود به‌ویژه که کیک مراسم توسط خانم حکیمی و به‌پاس بازنشستگی ایشان برش داد شد.

به نظر می‌رسد امروزه در گروه سایپا بیش از ۲۰۰ نفر ذیل عنوان روابط‌عمومی و ارتباطات مشغول فعالیت هستند، فعالیت برخی بیشتر به چشم می‌آید و برخی کمتر، اما هر چه هست باید این ساختار و افراد آن جدی گرفته شوند کام و ناکامی هر سازمانی با رضایت و عدم رضایت همین افراد مرتبط است. این افراد چشم‌وچراغ سازمان‌اند. با واحدها و سازمان‌های گوناگون ارتباط دارند از طریق رسانه‌ها به قدرت رسانه‌ای تبدیل شده‌اند، توان ارائه دارند و قادرند مسائل گوناگون را رفع‌ورجوع نمایند.

روابط‌عمومی‌ها در روان‌شدن امور نقش بارزی دارند. آیینه تمام‌نمای تجلی افکار درون سازمانند و مجرای ساماندهی افکار عمومی. نداشتن روابط‌عمومی برای سازمان مانند نداشتن سر بر تن  است. 

امروز به همت محمد جمیل صفری از پیش‌کسوتان ارتباطات سایپا بسیاری از دوستان را بعد از سال‌ها ملاقات کردیم، شاید تنها سخن این جمع را بتوان در یک جمله خلاصه کرد:

باید تا دیر نشده  این ساختار را احیا کرد.

باید چشم سازمان را گشود

باید این پل ارتباطی را دوباره ساخت.

دورهمی امروز تجلی یک معنا بود، نشان داد که ارتباطات فقط با ساختارش تعریف نمی‌شود، بلکه در ذهن و ضمیر تمام افرادی که دور میز جمع بودند جاری است. نشان داد از پتانسیل کافی برای ادامه حیاتش برخوردار است، نشان داد که روابط‌عمومی و ارتباطات میراث چهل‌ساله‌ای را بر دوش می‌کشد که باید موردش به تأمل رفتار کرد.

گزارش تصویری این نشست را از اینجا مشاهده کنید.

 

وب‌سایت  |  اینستاگرام  |  به‌نام اخلاق  |  اخلاق و تولید  |  احمد فرهادی

احمد فرهادی: 03/02/2۷

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش