درباره ما

اندیشکده خودرو چیست؟

صنعت خودرو در ایران زمین ریشه‌های بسیاری دوانیده است، عمری به بلندای نیم قرن و محل ارتزاق میلیون‌ها نفر، در کوره‌های این صنعت تعداد زیادی آبدیده گردیده‌اند؛ رفت و آمدهای بسیاری را شاهد بوده؛ امروزه ما شاهد میلیون‌های ساعت تجربه رسوب کرده در این صنعت هستیم؛
«اندیشکده خودرو» سازوکاریست برای بهره‌مندی از این تجارب.  ​​​​​​​

بیشتر بخوانید

​​​​​​​
یکی از کارکردهای اندیشکده خودرو، ابداع و ترویج ایده‌هایی است که ممکن است در کوتاه ‌مدت اجرا و عملیاتی نشوند، اما به‌ تدریج، مورد پذیرش جامعه موردنظر قرار گیرند. با توجه به تجربیات موجود در زمینه‌ی اندیشکده‌ها و ادبیات موجود درباره کارکرد آن‌ها می‌توان برخی از مهم‌ترین کارکرد‌های اندیشکده‌ را به صورت زیر برشمرد: 
• فراهم کردن دانش، اطلاعات و افکار جدید برای سیاستگذاران و کمک به نهادها جهت اخذ تصمیم‌های آگاهانه 
• ایفای نقش میانجی بین بخش‌های گوناگون  
• انجام وظیفه به‌ عنوان صدایی مستقل در مباحث مختلف  
• شناسایی، روشن سازی و ارزیابی موضوعات، برنامه‌ها و طرح‌های صنعت خودرو برای مردم جامعه 
• تبدیل مسائل و ایده‌های در حال پیدایش به موضوعات قابل استفاده 
• تفسیر موضوعات، رخدادها و سیاست‌ها و تسهیل فهم آن‌ها برای کنشگران سطوح مختلف 
• فراهم کردن آوردگاهی راه گشا برای تبادل ایده‌ها و اطلاعات بین ذی‌نفعان کلیدی  
• به چالش کشیدن خرد مرسوم و رویه‌های عملکردی مدیران 
• تسهیل بر ساخت شبکه‌های موضوعی  
• برقراری ارتباط بین دانش و سیاست و فرهنگ و اقتصاد. (اندیشکده‌ها نسبت به دیگر تشکیلات سازمان ‌یافته به گونه‌ایی بهتر می‌توانند در دسترس سیاست‌گذاران باشند و بین دانش و سیاست و فرهنگ و اقتصاد پیوند برقرار کنند) 
• پُرکردن خلاء ایجادشده بین دانشگاه و حوزه‌های اجرایی و عملی 
• بررسی مسائل و چالش‌ها از دیدگاه‌های گوناگون و فارغ از منافع کنشگران و افراد درگیر در آن 
• ایجاد اجماع در حوزه سیاست‌های صنعت خودرو 
• برقراری ارتباط بین رسانه‌ها و صنایع خودروسازی از طریق کمک به رسانه‌ها در فهم موضوعات رایج  
• فراهم آوردن مکانی برای سیاستمداران بلندپایه دولتی. برای اینکه پس از جابجایی‌های پس از انتخابات یا بازنشستگی، دانش آن‌ها افزایش یافته و از تجربیاتشان استفاده شود.  
• جبران خلاء سیاست‌گذاری و تفکر بلندمدت؛ با توجه به آنکه افراد حاضر در بخش‌های اداری معمولاً با مسائل روزمره مواجه‌اند و فرصت کافی برای توسعه‌ی تفکر راهبردی و بلندمدت ندارند.  
• شناسایی افرد نخبه برای فعالیت در بخش‌های گوناگون و کلیدی  
• شرکت در مناظره‌های عمومی به‌ عنوان نهادی مستقل و آگاه